Polska wiceliderem Europy pod względem płatności zbliżeniowych
Polska zajmuje 2. pozycję w Europie, za Czechami, przy średniej europejskiej na poziomie 48 proc. W ciągu ostatnich 12 miesięcy liczba transakcji zbliżeniowych wykonanych w Polsce kartami Mastercard wzrosła o 38 proc. Obecnie już 85 proc. transakcji jest realizowanych tą metodą.
Mastercard opublikował najnowsze dane dotyczące popularności transakcji zbliżeniowych. W sierpniu 2018 r. po raz pierwszy udział tego rodzaju płatności we wszystkich transakcjach z użyciem kart Mastercard i Maestro w Polsce przekroczył próg 85 proc. Z danych wyłania się obraz Polski jako jednego z europejskich liderów technologii bezstykowej. Co więcej, pomimo tak wysokiego poziomu nasycenia, jej popularność nad Wisłą nadal rośnie – w ciągu ostatniego roku liczba transakcji tego typu wzrosła o 38 proc.
Europa goni Polskę
W Europie częściej niż Polacy zbliżeniowo płacą jedynie Czesi (93 proc.). Jednocześnie Polska zdecydowanie wyprzedza kraje, które uważa się powszechnie za technologicznie zaawansowane. W Szwecji, która często jest wskazywana jako pierwszy kraj, który może stać się „w pełni bezgotówkowy”, zbliżeniowo realizowanych jest obecnie 12 proc. transakcji Mastercard. W przypadku Niemiec, czyli europejskiej potęgi gospodarczej, jest to niewiele więcej - 15 proc.. Wynika to przede wszystkim z późniejszego wprowadzenia do tych krajów technologii zbliżeniowej.
Średnio niemal co druga (48 proc.) transakcja kartą Mastercard w Europie jest realizowana bezstykowo. Inne kraje europejskie nadrabiają jednak dystans do liderów technologii zbliżeniowej, takich jak Polska czy Czechy. W ciągu ostatniego roku liczba transakcji tego typu wzrosła niemal dwukrotnie (+97 proc.). Liczba transakcji bezstykowych Mastercard najszybciej rośnie w krajach, w których technologia zbliżeniowa dopiero nabiera rozpędu: w Szwecji, na Litwie (w obu krajach 15-krotny wzrost rok do roku), Estonii (x8), Albanii (x5) i Belgii (x4).
Jak można zauważyć, w zestawieniu dominują kraje z Europy Środkowo-Wschodniej. Poprzez uniknięcie niektórych etapów rozwoju, mogły one od razu wdrażać najnowsze technologie płatnicze. W przypadku Polski dochodzi do tego otwartość konsumentów na różnego rodzaju innowacje. Nieco dalej w rankingu znajdują się z kolei państwa Europy Zachodniej, w których, pomimo lepiej rozwiniętych gospodarek, płatności zbliżeniowe dopiero zaczynają zyskiwać popularność, dzięki szybko rozwijającej się infrastrukturze płatniczej.
Polacy pokochali zbliżanie
Popularność technologii zbliżeniowej zatacza coraz szersze kręgi. Polska znajduje się w pierwszym szeregu, zarówno europejskim, jak i światowym. Według najnowszych danych Narodowego Banku Polskiego, w naszym kraju wydano już niemal 32 miliony zbliżeniowych kart płatniczych, które stanowią 80 proc. spośród wszystkich.