24.03.2021/15:51

Właściciel sieci Lidl i Kaufland testuje dwa koncepty sklepów autonomicznych shop.box i collect.box [GALERIA]

Grupa Schwarz, właściciel sieci Lidl i Kaufland, testuje w pobliżu swojej siedziby w Neckarsulm koncepty sklepów autonomicznych. Shop.box to w pełni zautomatyzowana placówka convenience, natomiast collect.box to rozwinięcie modelu vendingowego.

Grupa Schwarz testuje nowe koncepty detaliczne na kampusie uniwersytetu Baden-Wuerttemberg Cooperative State University, który mieści się w Heilbronn – w pobliżu Neckarsulm, gdzie koncern ma swoją kwaterę główną. Shop.box i collect.box – sklep autonomiczny i maszyna vendingowa – opracowane zostały przez dział technologiczny Grupy Schwarz. W ofercie znajduje się ok. 250 produktów. Mogą z niej korzystać całodobowo studenci i pracownicy uczelni.

Koncept shop.box został zaprojektowany w sposób zorientowany na tradycyjne doświadczenie zakupowe. To autonomiczny sklep convenience, wyposażony w innowacyjny system różnego rodzaju czujników, które rejestrują, jakie produkty zostały wybrane przez klienta. Płatność za zakupy odbywa się automatycznie z poziomu aplikacji mobilnej, w momencie gdy klient opuszcza sklep.

Koncept collect.box jest swego rodzaju rozwinięciem modelu vendingowego. Klienci wybierają produkty za pomocą specjalnego terminala, mogą je też wygodnie zarezerwować przed wizytą w sklepie w dedykowanej aplikacji mobilnej. Zamówienia są automatycznie kompletowane i dostarczane do specjalnego podajnika.

– Na suficie zamontowano kamery i czujniki ruchu, zaś półki w regałach posiadają sensory reagujące na wagę – wyczuwają, gdy zmienia się nacisk produktu na półkę. Kombinacja tych trzech rozwiązań agreguje dane, które pozwalają określić czy klient włożył produkt do koszyka, czy obejrzał go i odstawił na półkę. Klient, który wchodzi do sklepu już przy wejściu jest weryfikowany poprzez spersonalizowany kod QR, który musi zeskanować wchodząc do środka (to swego rodzaju elektroniczny klucz do sklepu). Gdy zrobi zakupy, wychodzi z nimi ze sklepu i jest całkowicie automatycznie rozliczany, tzn. pobierana jest płatność. Widzi listę zakupów, które zrobił i samą transakcję w dedykowanej aplikacji na swoim smartfonie – opowiada Mirko Saul, szef IT Schwarz Digital.

– Asortyment Shop boksa tworzymy na podstawie analiz i ankiet wypełnianych przez naszych studentów. Duży udział mają w nich produkty na bazie których można przygotować kompletne posiłki, jak również food-to-go. W dalszym ciągu będziemy wspierać tej projekt – zapewnia prof. Stephan Ruschen, specjalista ds. rozwoju asortymentu z uniwersytetu DHBW w Heilbronn.

– Przy tworzeniu tego sklepu zależało nam najbardziej na tym, żeby był to możliwie jak najbardziej elastyczny projekt, wykorzystujący najnowsze technologie i osiągnięcia nowoczesnej architektury. Fasada wygląda futurystycznie, a jednocześnie komponuje się idealnie z otoczeniem.W przypadku zaopatrzenia obiektu o tak kompaktowej powierzchni, jak shop.box, kluczowe są dostawy na czas. Trudno oczekiwać po takim sklepie w pełni zatowarowanych półek o każdej porze, jednak system kamer pozwala nam na bieżąco śledzić jakich produktów zaczyna brakować i szybko reagować.Cały zespół wdrożeniowy był i nadal jest ekstremalnie zmotywowany, żeby go rozwijać. Ponad 90 proc. tego projektu zrealizowali pracując w systemie home office, co nie było prostym zadaniem. Wszyscy mają świadomość, że dorzucili swoją cegiełkę do stworzenia najbardziej innowacyjnego kampusu uniwersyteckiego w Niemczech – cieszy się Robert Rathke, szef projektu implementacji strukturalnej, Schwarz Campus Service.

Oba koncepty testowane są w ramach strategii cyfryzacji Grupy Schwarz. Jak informuje firma, głównym celem rozpoczętych właśnie testów jest rozwój technologii sklepowych, a nie ocena, który z konceptów nadaje się do uruchomienia na regularnym rynku. Grupa zapewnia, że obecnie nie planuje otwierania kolejnych tego typu obiektów w ramach swojej sieci detalicznej.

Wyposażenie i oprogramowanie obu testowanych konceptów zostało opracowane i wdrożone przez spółki-córki Schwarz IT oraz Schwarz Digital.

Rozwiązania autonomiczne są wżnym nurtem rozwoju światowego detalu. Wśród pionierów technologii handlu autonomicznego najbardziej znany jest koncept Amazon Go. Inni detaliści również testują rozwiązania autonomiczne.

W październiku 2019 r. Carrefoura rozpoczął testy własnego konceptu, pod nazwą Carrefour Flash i ma 56 mkw. powierzchni. Testowy sklep oferuje 1500 indeksów produktowych, głównie żywność organiczną, świeżą i suchą/pakowaną.

Niemal równocześnie Grupa Jeronimo Martins, właściciel sieci Biedronka, uruchomiła na terenie kampusu uniwersyteckiego Nova School of Business of Economics pod Lizboną autonomiczny sklep Pingo Doce & Go. Sklep ma 250 mkw. powierzchni, około 1500 produktów i zatrudnia tylko 16 pracowników.  Klienci placówki mogą za pomocą aplikacji zrobić i zapłacić za zakupy bez konieczności stania w kolejkach przy kasach.

W sierpniu 2020 r. pojawiły się nieoficjalne informacje, że do testów sklepu autonomicznego przymierza się Aldi.

W Polsce wśród pionierów jest sieć Żabka, która od wiosny 2020 r. prowadzi w Poznaniu pilotaż nanosklepu. Podobnie jak w przypadku Grupy Schwarz, pilotażowy pawilon jest elementem zaplecza testowego dla nowych technologii dla detalu. Projekt prowadzony jest w ramach programu „Sklep Jutra”.

 

Dodaj komentarz

2 komentarze

  • Adam 25.03.2021

    Niedługo ci co tak zawzięcie walczą o wolne niedziele, będą mieli wolny cały tydzień, miesiąc, rok :)

  • Abc 24.03.2021

    Ludzie za mało jajek daje do potrawy.i Die psują w sklepie

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także