23.10.2025 / 10:44
StoryEditor

Dżastin Tajm [FELIETON]

Logistyka to niby skomplikowana materia, ale... (fot. Shutterstock)

Był sobie raz supermarket znanej sieci franczyzowej. Supernowoczesny pawilon w świetnej lokalizacji, prawie 1,5 tys. metrów sali sprzedaży, własny rozbiór mięsa i wędzarnia, niezłe ceny, szeroki asortyment, fajna marka własna – no i ludziska rzucili się na zakupy. Bajka!

Niestety, jak to w bajkach bywa, żarło, żarło i zdechło. W pobliżu otworzył się owadzi dyskont, ludziska poszli po taniość. Ogromna sala sprzedaży, szeroki asortyment i liczny personel okazały się ciężarem nie do udźwignięcia. Właściciel supermarketu walczył jeszcze jakiś czas, jednak w końcu nie miał z czego dokładać i poddał się. Pawilon poszedł pod młotek.

Po jakimś czasie znalazł się nabywca – inna znana sieć, tym razem korporacyjna. Plan miała przemyślany. Sala sprzedaży została podzielona, dużą część zajął dyskont odzieżowy, w boksach pojawiły się różne butiki, a zoptymalizowany spożywczak ruszył na podbój klienteli z osiedla. Ludziska, zachęceni niezłą ofertą, dobrymi promocjami i atrakcyjnym programem lojalnościowym, wrócili wystarczająco tłumnie, by sklep robił przyzwoite obroty. Na początku problemy z pełnym zatowarowaniem były do wybaczenia, ale gdy okazały się chroniczne... Dziury na półkach stały się na osiedlu tematem powszechnych narzekań i drwin.

– O, sąsiad, z zakupów wracasz? Czego dzisiaj nie dostałeś? – Ech, żona mnie tylko po parę rzeczy wysłała, a i tak kawy naszej nie było – poskarżył się pan Włodek. – Co za cholera, niby fajny sklep, blisko mamy, ale ciągle czegoś nie ma. Jak mam latać po osiedlu za jedną rzeczą, to od razu wolę pójść gdzie indziej. Powiedz mi, sąsiad, ty się lepiej na tym znasz, o co tu chodzi? Ludzi mają za mało? – To może też, ale to jest raczej kwestia innego modelu logistyki. Ten poprzedni sklep funkcjonował w modelu just in time. – Dżastin Tajm? Ki diabeł? – zdziwił się Włodek. – To po angielsku oznacza "dokładnie na czas". Trzymanie zapasów w sklepie to są koszty, dlatego opłaca się dostarczać często, i dokładnie to, co się sprzeda w dzień czy dwa. Ta poprzednia sieć tak działała, dostawy były praktycznie codziennie, prawie wszystko od razu szło na półki. A teraz to się nie spina, dostawy są co kilka dni, a zapasów nie mają gdzie trzymać, bo magazyn na zapleczu jest mały. Dlatego ciągle czegoś brakuje… – wyjaśniłem.

– Hm, to znaczy, że już cały czas tak będzie? To słabo – skwitował sąsiad. – Może jakoś to ogarną – dodałem mu otuchy. – Zobaczymy, ogarną albo nie ogarną. No nic, na razie muszę lecieć, zaraz będzie obiad, a żona też ma swój model logistyki, muszę być Dżastin Tajm!

***

Powyższy felieton w pierwszej kolejności opublikowany został w nr 5/2025 magazynu "Wiadomości Handlowe". Zostań naszym prenumeratorem.

image

Nowy numer "Wiadomości Handlowych" już dostępny! W środku: Kolaszyńska/Super-Pharm, Kołodziejczyk/Natura, logistyka, młode pokolenie na zakupach [SPIS TREŚCI]

21.10.2025 / 11:53
StoryEditor
Udany test tzw. Arktycznego Szlaku Morskiego. To otwiera ocean możliwości dla logistyki i handlu w Polsce
Kontenerowiec Istanbul Bridge pokonał dystans z Chin do Gdańska w niecały miesiąc, co jest rekordem (fot. Shutterstock)

Pionierski rejs kontenerowca Istanbul Bridge z Chin do portu w Gdańsku udowodnił, że trasę tę można pokonać w niespełna miesiąc i został uznany za wydarzenie historyczne dla polskiej logistyki. Nowy szlak morski, nazywany „gospodarczym lodołamaczem”, otwiera bowiem przed naszym krajem unikalne możliwości, szczególnie w kontekście globalnego e-commerce i bezpieczeństwa łańcuchów dostaw.

Najważniejszą korzyścią wynikającą z uruchomienia nowej trasy morskiej między Chinami a Europą jest drastyczne skrócenie czasu tranzytu. Kontenerowiec Istanbul Bridge pokonał dy...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21.10.2025 / 12:44
StoryEditor
Nadchodzi rewolucja w branży reklamy. Liderzy handlu i FMCG spotkają się w Warszawie, by omówić przyszłość retail mediów
Rewolucja w reklamie. Liderzy handlu omówią przyszłość retail mediów (fot. materiał partnera)

Warszawa wkrótce stanie się centrum dyskusji o najbardziej dynamicznym trendzie w marketingu. Retail Media Summit zgromadzi kadrę zarządzającą, marketerów, ekspertów z agencji i innowatorów z branży detalicznej, aby przeanalizować, jak nowa era reklamy cyfrowej zmienia reguły gry na polskim rynku. To spotkanie ma na celu zdefiniowanie strategii, które pozwolą markom i detalistom uwolnić potężny potencjał wzrostu.

Czym są retail media i dlaczego są tak ważne?

Retail media, określane jako trzecia fala reklamy, to najszybciej rozwijający się kanał marketingowy w historii. W prostych sło...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

23. październik 2025 10:46