23.10.2025 / 10:44
StoryEditor

Dżastin Tajm [FELIETON]

Logistyka to niby skomplikowana materia, ale... (fot. Shutterstock)

Był sobie raz supermarket znanej sieci franczyzowej. Supernowoczesny pawilon w świetnej lokalizacji, prawie 1,5 tys. metrów sali sprzedaży, własny rozbiór mięsa i wędzarnia, niezłe ceny, szeroki asortyment, fajna marka własna – no i ludziska rzucili się na zakupy. Bajka!

Niestety, jak to w bajkach bywa, żarło, żarło i zdechło. W pobliżu otworzył się owadzi dyskont, ludziska poszli po taniość. Ogromna sala sprzedaży, szeroki asortyment i liczny personel okazały się ciężarem nie do udźwignięcia. Właściciel supermarketu walczył jeszcze jakiś czas, jednak w końcu nie miał z czego dokładać i poddał się. Pawilon poszedł pod młotek.

Po jakimś czasie znalazł się nabywca – inna znana sieć, tym razem korporacyjna. Plan miała przemyślany. Sala sprzedaży została podzielona, dużą część zajął dyskont odzieżowy, w boksach pojawiły się różne butiki, a zoptymalizowany spożywczak ruszył na podbój klienteli z osiedla. Ludziska, zachęceni niezłą ofertą, dobrymi promocjami i atrakcyjnym programem lojalnościowym, wrócili wystarczająco tłumnie, by sklep robił przyzwoite obroty. Na początku problemy z pełnym zatowarowaniem były do wybaczenia, ale gdy okazały się chroniczne... Dziury na półkach stały się na osiedlu tematem powszechnych narzekań i drwin.

– O, sąsiad, z zakupów wracasz? Czego dzisiaj nie dostałeś? – Ech, żona mnie tylko po parę rzeczy wysłała, a i tak kawy naszej nie było – poskarżył się pan Włodek. – Co za cholera, niby fajny sklep, blisko mamy, ale ciągle czegoś nie ma. Jak mam latać po osiedlu za jedną rzeczą, to od razu wolę pójść gdzie indziej. Powiedz mi, sąsiad, ty się lepiej na tym znasz, o co tu chodzi? Ludzi mają za mało? – To może też, ale to jest raczej kwestia innego modelu logistyki. Ten poprzedni sklep funkcjonował w modelu just in time. – Dżastin Tajm? Ki diabeł? – zdziwił się Włodek. – To po angielsku oznacza "dokładnie na czas". Trzymanie zapasów w sklepie to są koszty, dlatego opłaca się dostarczać często, i dokładnie to, co się sprzeda w dzień czy dwa. Ta poprzednia sieć tak działała, dostawy były praktycznie codziennie, prawie wszystko od razu szło na półki. A teraz to się nie spina, dostawy są co kilka dni, a zapasów nie mają gdzie trzymać, bo magazyn na zapleczu jest mały. Dlatego ciągle czegoś brakuje… – wyjaśniłem.

– Hm, to znaczy, że już cały czas tak będzie? To słabo – skwitował sąsiad. – Może jakoś to ogarną – dodałem mu otuchy. – Zobaczymy, ogarną albo nie ogarną. No nic, na razie muszę lecieć, zaraz będzie obiad, a żona też ma swój model logistyki, muszę być Dżastin Tajm!

***

Powyższy felieton w pierwszej kolejności opublikowany został w nr 5/2025 magazynu "Wiadomości Handlowe". Zostań naszym prenumeratorem.

image

Nowy numer "Wiadomości Handlowych" już dostępny! W środku: Kolaszyńska/Super-Pharm, Kołodziejczyk/Natura, logistyka, młode pokolenie na zakupach [SPIS TREŚCI]

26.11.2025 / 16:08
StoryEditor
Burger z Żabki czy ugotowany posiłek w domu? Tak Polacy jedzą obiady [RAPORT]
Szymon Krysztofiak, franczyzobiorca sklepu Żabka w Gdańsku i sklepu sezonowego we Władysławowie nad morzem (zdjęcie ilustracyjne; fot. Żabka Polska)

Polacy wciąż najchętniej sięgają po posiłki przygotowane samodzielnie, choć coraz częściej wybierają pizzę, gotowe dania czy szybkie przekąski „w biegu”. Granice między domowym gotowaniem, gastronomią restauracyjną a ofertą sklepową stopniowo się zacierają, a na nasze wybory żywieniowe coraz mocniej wpływa wiek. Takie wnioski płyną z najnowszego raportu PMR Market Experts by Hume’s „Co na obiad? Wybory konsumentów i percepcja formatów gastronomicznych w Polsce”.

Domowe smaki kontra gotowe posiłki

Mimo rosnącego tempa życia i coraz bogatszej oferty gastronomicznej Polacy nadal najbardziej ufają kuchni domowej. To właśnie domowy obiad p...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

02.12.2025 / 08:31
StoryEditor
Te zabawki wylądują w tym roku pod choinką - Carrefour ujawnia hity sprzedaży 2025 roku dla dla najmłodszych
Carrefour (fot. Veja/Shutterstock)

Carrefour Polska, który w tym roku zaoferował w swoich sklepach stacjonarnych ponad 5 tys. różnych propozycji prezentów dla dzieci, zaprezentował właśnie najpopularniejsze zabawki, które Polacy kupili już pod choinkę. Największym zainteresowaniem rodziców i opiekunów cieszą się maskotki Furby, zabawki inspirowane postacią Stitcha oraz niezmiennie klocki Lego. Co ciekawe Polacy coraz chętniej kupują sobie w prezencie klasyczne gry rodzinne.

Badanie dotyczące świątecznych zwyczajów zakupowych Polaków, przeprowadzone w 2024 roku na zlecenie Neinver, pokazuje, że aż 91 proc. ankietowanych planuje swoje zakupy prezen...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

07. grudzień 2025 19:08