16.05.2024 / 15:35
StoryEditor

Temu narusza prawo, twierdzą organizacje konsumenckie z całej Europy. Wpłynęły skargi na azjatycką platformę e-commerce

Organizacje konsumenckie przeciwko Temu (Shutterstock)
Temu lekceważy konsumentów, twierdzi Europejska Organizacja Konsumentów (BEUC), która złożyła skargę do Komisji Europejskiej. Równocześnie skargi na platformę trafiły od 17 członków BEUC do krajowych organów antymonopolowych. Skargę do UOKiK złożyła Federacja Konsumentów.

Sklep internetowy, marketplace i szeroko reklamowana aplikacja mobilna Temu budzą obawy organizacji konsumenckich. "Podejrzewa się go (Temu - przyp.) o naruszanie wielu przepisów UE, których celem jest ochrona konsumentów” – podano w raporcie. Według zrzeszonych w BEUC, firma stosuje m.in. praktyki manipulacyjne, które są nielegalne w świetle najnowszego prawodawstwa UE.

Niejasne zasady na Temu

Organizacje wyraziły zaniepokojenie nieprzestrzeganiem przez Temu unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumentów, bezpieczeństwa i danych. Według nich jest mało prawdopodobne, aby Temu respektowało porządek prawny UE w zakresie prawa konsumenckiego. "Nasz niemiecki członek VZBV wykazał, że Temu jest podejrzane o naruszenie dyrektywy 98/6/WE w sprawie podawania cen, ponieważ informacje o obniżkach cen są często przedstawiane w sposób wprowadzający w błąd” – czytamy w skardze przekazanej KE.

Ponadto Temu może również naruszać dyrektywę 2005/29/WE zakazującą stosowania dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych, ponieważ wyświetla wprowadzające w błąd recenzje produktów, składa wprowadzające w błąd twierdzenia na temat wpływu swoich usług na środowisko,  i stosuje agresywne techniki, aby nakłaniać konsumentów do kupowania na platformie. Z tych powodów działalność Temu jest już monitorowana przez niektóre europejskie organy ochrony konsumentów, np. w Polsce.

"Patologiczne zachowania"

Temu, który ma ponad 75 milionów użytkowników miesięcznie w UE, często nie dostarcza konsumentom kluczowych informacji na temat sprzedawcy produktów i w związku z tym nie jest w stanie podzielić się tym, czy produkt spełnia unijne wymogi bezpieczeństwa produktów. Platforma online nie dostarcza również wystarczających informacji na temat swoich systemów rekomendacji oraz tego, w jaki sposób kryteria, którymi się kieruje, prowadzą do proponowania określonych produktów.

– Temu promuje patologiczne zachowania, które dotąd były domeną pewnej nieznaczącej grupy mniejszych sklepów internetowych, próbujących zdobyć rynek poprzez zastosowanie agresywnych praktyk marketingowych. Temu wprowadziło te zachowania do mainstreamu, dysponując ogromnym zapleczem technicznym i finansowym. Taka wulgaryzacja sprzedaży online nie tylko szkodzi konsumentom, często nieświadomym stosowaniu na nich wymuszających działań, ale również innym rzetelnym sklepom – mówi Michał Herde z Federacji Konsumentów.

05.09.2025 / 09:45
StoryEditor
Zmiana na stanowisku dyrektora marketingu i komunikacji w Aldi Polska. Kto zastąpił Agnieszkę Barańską?
Łukasz Janota, dyrektor marketingu i komunikacji w Aldi Polska (fot. LI/Łukasz Janota)

Agnieszka Barańska pożegnała się z Aldi Polska, po niespełna dziewięciu latach pracy w firmie. Nowym dyrektorem marketingu i komunikacji został Łukasz Janota, związany z Aldi od ponad pięciu lat. Wcześniej przez ponad dziewięć lat był menedżerem w AmRest, pracującym na rzecz marki Starbucks.

Agnieszka Barańska odchodzi z Aldi Polska

Zmiana w managemencie Aldi Polska. 3 września Agnieszka Barańska po niespełna dziewięciu latach praca oficjalnie ogłosiła, że odchodz...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 87% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

31.08.2025 / 23:51
StoryEditor
Delikatesy Centrum i Duży Ben zamykają sklepy. Eurocash pracuje nad rentownością swoich sieci
(fot. wiadomoscihandlowe.pl; mat. prasowe)

Należące do Grupy Eurocash sieci Delikatesy Centrum i Duży Ben prowadziły w II kw. 2025 r. dalszą optymalizację sieci placówek i pracowały nad rentownością biznesu w obszarze detalicznym. O ile markety alkoholowe ograniczyły liczbę zamknięć i przyspieszyły rozwój, o tyle sieć supermarketów kontynuowała głęboką restrukturyzację i zamknęła niemal 20 sklepów.

Delikatesy centrum sklepy zamykają i oszczędzają

Sieć Delikatesy Centrum, jedna z głównych marek Grupy Eurocash, w drugim kwartale 2025 roku kontynuowała działania optymal...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

15. wrzesień 2025 07:29