16.05.2024 / 15:35
StoryEditor

Temu narusza prawo, twierdzą organizacje konsumenckie z całej Europy. Wpłynęły skargi na azjatycką platformę e-commerce

Organizacje konsumenckie przeciwko Temu (Shutterstock)
Temu lekceważy konsumentów, twierdzi Europejska Organizacja Konsumentów (BEUC), która złożyła skargę do Komisji Europejskiej. Równocześnie skargi na platformę trafiły od 17 członków BEUC do krajowych organów antymonopolowych. Skargę do UOKiK złożyła Federacja Konsumentów.

Sklep internetowy, marketplace i szeroko reklamowana aplikacja mobilna Temu budzą obawy organizacji konsumenckich. "Podejrzewa się go (Temu - przyp.) o naruszanie wielu przepisów UE, których celem jest ochrona konsumentów” – podano w raporcie. Według zrzeszonych w BEUC, firma stosuje m.in. praktyki manipulacyjne, które są nielegalne w świetle najnowszego prawodawstwa UE.

Niejasne zasady na Temu

Organizacje wyraziły zaniepokojenie nieprzestrzeganiem przez Temu unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumentów, bezpieczeństwa i danych. Według nich jest mało prawdopodobne, aby Temu respektowało porządek prawny UE w zakresie prawa konsumenckiego. "Nasz niemiecki członek VZBV wykazał, że Temu jest podejrzane o naruszenie dyrektywy 98/6/WE w sprawie podawania cen, ponieważ informacje o obniżkach cen są często przedstawiane w sposób wprowadzający w błąd” – czytamy w skardze przekazanej KE.

Ponadto Temu może również naruszać dyrektywę 2005/29/WE zakazującą stosowania dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych, ponieważ wyświetla wprowadzające w błąd recenzje produktów, składa wprowadzające w błąd twierdzenia na temat wpływu swoich usług na środowisko,  i stosuje agresywne techniki, aby nakłaniać konsumentów do kupowania na platformie. Z tych powodów działalność Temu jest już monitorowana przez niektóre europejskie organy ochrony konsumentów, np. w Polsce.

"Patologiczne zachowania"

Temu, który ma ponad 75 milionów użytkowników miesięcznie w UE, często nie dostarcza konsumentom kluczowych informacji na temat sprzedawcy produktów i w związku z tym nie jest w stanie podzielić się tym, czy produkt spełnia unijne wymogi bezpieczeństwa produktów. Platforma online nie dostarcza również wystarczających informacji na temat swoich systemów rekomendacji oraz tego, w jaki sposób kryteria, którymi się kieruje, prowadzą do proponowania określonych produktów.

– Temu promuje patologiczne zachowania, które dotąd były domeną pewnej nieznaczącej grupy mniejszych sklepów internetowych, próbujących zdobyć rynek poprzez zastosowanie agresywnych praktyk marketingowych. Temu wprowadziło te zachowania do mainstreamu, dysponując ogromnym zapleczem technicznym i finansowym. Taka wulgaryzacja sprzedaży online nie tylko szkodzi konsumentom, często nieświadomym stosowaniu na nich wymuszających działań, ale również innym rzetelnym sklepom – mówi Michał Herde z Federacji Konsumentów.

03.07.2025 / 22:48
StoryEditor
Biedronka ponownie motorem wzrostu. Szykuje się mocny wzrost sprzedaży porównywalnej
Na zdj. Biedronka w Elblągu (fot. Elninho/Shutterstock)

Akcje właściciela sieci Biedronka i Hebe, Grupy Jeronimo Martins zyskały ponad 3 proc. po tym, jak J.P. Morgan umieścił spółkę na liście "Positive Catalyst Watch". Analitycy spodziewają się krótkoterminowego wzrostu kursu przed publikacją wyników za II kw., zaplanowaną na 1 sierpnia 2025 roku. W raporcie utrzymano rekomendację „overweight” i nieznacznie skorygowano cenę docelową do 24,80 euro.

Analitycy J.P. Morgan dostrzegają możliwość dalszego wzrostu kursu akcji o około 15 proc., wskazując na spodziewane wzrost prognoz zysków oraz ponowną ocenę wartości spółki. Obe...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

01.07.2025 / 12:59
StoryEditor
Polska sieć handlowa z ponad 3000 sklepami liczy straty po potężnym pożarze. Znamy pierwsze szacunki, idą w setki milionów złotych
Strategia LPP opiera się na wykorzystaniu przewagi konkurencyjnej marki Sinsay, z najsilniejszą na rynku platformą omnichannelową, która integruje rozbudowaną sieć sprzedaży i rosnący na znaczeniu kanał online, w tym najpopularniejszą w branży aplikację mobilną i program lojalnościowy

Zarząd spółki LPP, która prowadzi ponad 3000 salonów modowych pod markami Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay przedstawił wstępną ocenę konsekwencji finansowych i niefinansowych pożaru centrum dystrybucyjnego pod Bukaresztem, w tym jego wpływu na działalność spółki. Co już wiemy?

Przypomnijmy, że 29 czerwca pożar strawił magazyn LPP zlokalizowany w kompleksie logistycznym CTPark Bucharest Wets, pod Bukaresztem, który pełnił rolę habu logistycznego firmy ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

06. lipiec 2025 02:58