23.08.2024 / 16:12
StoryEditor

Co boli franczyzę, czyli jak wykorzystać wsparcie dużego gracza do rywalizacji na rynku [WIDEO]

Od lewej: Michał Kokoszkiewicz, Bogdan Łukasik i Marek Lipka

Franczyza to dla mniejszych sklepów szansa na rozwój i rywalizację z dużymi, scentralizowanymi graczami. Z jakimi wyzwaniami musi się mierzyć i w jaki sposób może wykorzystywać swoje szanse, rozmawiali eksperci w najnowszym odcinku programu "Liczy się handel".

Gośćmi byli Marek Lipka, dyrektor generalny Eurocash Franczyza oraz Bogdan Łukasik, szef firmy Modern-Expo, specjalizującej się w wyposażaniu i dostarczaniu nowoczesnych rozwiązań dla sklepów.

- Model franczyzowy jest rozwiązaniem na to, czego potrzebuje rynek w Polsce. W Polsce rozwija się od wielu lat. Dzięki modelowi franczyzowemu można budować alternatywę dla bardzo mocno rozpychających się modeli zorganizowanych, które wokół modelu dyskontowego w Polsce zbudowały już dużą siłę – mówił Lipka.

Dodawał, że franczyza daje wiele możliwości – wiedzę, doświadczenie i kompetencję franczyzodawcy, a także wiedzę, zaangażowanie i desperację franczyzobiorcy w walce o klienta.

- Z roku na rok udział franczyzy w handlu małoformatowym rośnie. Jeszcze w 2017 roku mieliśmy udział na poziomie 35 proc, w 2021 52 proc., a teraz 67 proc. Można by powiedzieć, że dynamika jest imponująca i wszystko jest super, ale to, co boli franczyzę, należy rozpatrywać w trzech perspektywach – mówił z kolei Bogdan Łukasik.

Pierwsza to perspektywa franczyzodawcy, który ma coraz większe problemy z pozyskaniem atrakcyjnych lokalizacji i partnerów do prowadzenia biznesu. Kolejna perspektywa to perspektywa franczyzobiorcy – wybór odpowiedniego partnera, któremu będzie mógł zaufać przez długie lata. Trzecia perspektywa to konsument, który oczekuje, że w każdej placówce będzie miał te same doznania zakupowe. Z tym bywa jednak różnie.

Eksperci dyskutowali również o tym, czy franczyza powinna być utwardzana, czy może franczyzobiorcy powinni mieć swobody. Ponadto dyskutowali o roli samych franczyzobiorców ich wpływie na zarządzanie siecią handlową, a także rozwoju technologicznym sklepów franczyzowych.

Zobacz poniżej najnowszy odcinek programu Liczy się Handel:

05.06.2025 / 11:48
StoryEditor
Lidl rusza z budową swojej największej inwestycji w Polsce. Marcin Stopa: To kolejny krok w długofalowej strategii ekspansji sieci
Centrum dystrybucji Lidl (mat. prasowe)

Lidl Polska rozpoczyna budowę nowoczesnego centrum dystrybucyjnego w Skawinie, niedaleko Krakowa. Otwarcie obiektu planowane jest na wiosnę 2027 roku. Będzie to największy magazyn Lidl w Polsce i kolejny krok w długofalowej strategii ekspansji sieci.

Inwestycja o powierzchni zabudowy wynoszącej około 74,5 tys. mkw. będzie pełnić kluczową rolę w optymalizacji łańcucha dostaw i zwiększeniu efektywności operacyjnej sieci, umożl...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

03.06.2025 / 11:56
StoryEditor
H&M rozwija Sellpy w Polsce. Dzięki nowej usłudze grupa ma szansę na zdobycie kolejnych udziałów w rynku
Sellpy i H&M wspierają modę cyrkularną (mat. prasowe)

Sellpy, internetowa platforma second-hand należąca do Grupy H&M, rozszerza swoją działalność lokalną w Polsce, ułatwiając sprzedaż używanej odzieży, akcesoriów i artykułów lifestylowych. Nowe centrum dystrybucji ma usprawnić logistykę i obsługę kupujących i sprzedających.

Platforma Sellpy uruchomiła lokalną usługę zakupową w Polsce w 2021 roku. Obecnie rozszerza swoją działalność, wprowadzając nową usługę sprzedaży, która umożliwi łatwe przekazyw...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 91% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

15. czerwiec 2025 10:27