07.06.2023 / 18:37
StoryEditor

Adam Glapiński o spirali marż i cen w Polsce: całą śmietanę zjadły wielkie sieci

Adam Glapiński podczas konferencji prasowej w dniu 7 czerwca 2023 r. (youtube.com/@NBPpl)
Według najnowszych danych GUS inflacja w maju wyniosła 13 proc. w porównaniu do analogicznego miesiąca ub. roku. Prezes NBP ocenił, że nie wydarzyło się nic nadzwyczajnie pozytywnego, a realizowany jest rozwój wydarzeń, który NBP przewidział w swojej projekcji. Na czerwcowej konferencji Adam Glapiński poświęcił też chwilę na omówienie marż w dużych sieciach handlowych na przykładzie cen masła.

- Inflacja zdecydowanie spada i oby tak było dalej. Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała wczoraj o pozostawieniu stóp procentowych na niezmienionym poziomie. Oczywiście nikt się...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 98% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

- Inflacja zdecydowanie spada i oby tak było dalej. Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała wczoraj o pozostawieniu stóp procentowych na niezmienionym poziomie. Oczywiście nikt się nie spodziewał zresztą innej decyzji z obserwatorów rynkowych, analityków zagranicznych – powiedział prezes NBP.

Zaznaczył, że inflacja obniżyła się z bardzo wysokiego poziomu. - Od lutego do maja inflacja obniżyła się o ponad 5 punktów procentowych. To jest zupełnie wyjątkowe tempo. W dodatku w maju po raz pierwszy od bardzo dawna poziom cen w ogóle się nie zmienił względem poprzedniego miesiąca.

Dodał, że dezinflacja w Polsce, spadek inflacji, obejmuje coraz szersze spektrum dóbr. - Właściwie trudno powiedzieć, że się ogranicza do jakiegoś jednego rodzaju. Wyraźnie spada już nie tylko dynamika cen energii czy żywności, ale po raz pierwszy tak wyraźnie też inflacja bazowa.

Jak przekazał, w nadchodzących miesiącach i kwartałach szybki proces spadku inflacji, w tym bazowej, będzie kontynuowany.

Szybkie ożywienie gospodarcze

Adam Glapiński zaznaczył, że polska gospodarka rozwija się ponownie w zaskakująco dobrym tempie. Wskazał na szybkie ożywienie po światowej recesji związanej z pandemią. - Polska osiągnęła ponownie bardzo szybki wzrost gospodarczy. W Europie jesteśmy najszybciej rozwijającą się gospodarką – mówił.

Zwrócił uwagę, że dynamika wzrostu cen żywności spowolniła w pierwszym kwartale, natomiast aktywność gospodarcza, w tym konsumpcji, osłabła.

- Z punktu widzenia walki z inflacją jest to bardzo dobra wiadomość. To jest właśnie ten mechanizm, który powoduje obniżenie się inflacji. Niższy popyt oznacza, że presja na wzrost cen w gospodarce jest mniejsza. Jednocześnie spadkowi konsumpcji towarzyszyły w pierwszym kwartale w szczególności wzrost inwestycji o 5,5 proc. w ujęciu rocznym. W przyszłości te inwestycje dadzą efekt proinflacyjny. Spowodują, że wydajność pracy będzie wyższa i to będzie kolejny czynnik inflacyjny.

Na początku tego roku prawdopodobnie nadwyżka na rachunku obrotów bieżących będzie imponująca. Nadwyżka handlowa z jednej strony pokazuje wielką siłę polskiego eksporterów z drugiej jest znakiem wysokiej konkurencyjności. Dzięki temu w dużej mierze spowolnienie wzrostu jest mniejsze. Przypominam, że do Polski następuje bardzo intensywny napływ kapitału zagranicznego – mówił prezes NBP.

Według Adama Glapińskiego wprowadzenie w Polsce euro spowolni wzrost gospodarczy. - Stopy procentowe będą ustalane we Frankfurcie przez Bank Centralny, nasze tempo wzrostu zwolni. Nie będziemy mieli PKB 5,5 proc. tylko będziemy mieli 1,5-2,5 proc. Nie będziemy się zbliżać do krajów najbogatszych.

Adam Glapiński odniósł się do konsumpcji w Polsce, a potem zmienił temat na rozwój gospodarczy.

- Mamy relatywnie niski poziom konsumpcji i bardzo to odczuwamy. Wydajemy na żywność, na utrzymanie mieszkań, na te podstawowe rzeczy, na grzanie. Jak będziemy zamożniejsi, to te wszystkie wahania będą dla nas mniej bolesne, ale narzekać będziemy tak samo. To jest natura ludzka. Gdyby nie było nigdy nie dość dobrze, nie byłoby rozwoju gospodarczego.

- Dzisiaj w krajach Zachodu jest nieporównywalnie lepiej niż po II Wojnie Światowej, ale czas pracy często jest dłuższy, wysiłek jest większy, niedogodności życia większe. To są kulturowe sprawy, ale wolność to wolność. Nakazuje się, żeby ludzie żyli tak, że samochodami spalinowymi mają nie jeździć, tylko jakimiś tam innymi, że ubrań mają nie zmieniać za często, bo to jest niewłaściwe. Nakażą przedstawiciele Unii Europejskiej, żeby kobiety na szaro tylko chodziły, w mundurkach. To jest wbrew naturze ludzkiej wszystko, to się nie utrzyma.

Dygresje o jeździe hulajnogą po śniegu

- Ale życie może zatruć na jakiś czas zamykanie centrów miast dla ruchu, zwężanie ulic, nakazywanie ludziom, żeby jeździli na hulajnogach i rowerach. W polskim klimacie, starszym osobom, na śniegu. Czasami różni ideolodzy wymyślają gorsze rzeczy. To trzeba przetrwać. Dla nas jest najważniejsze, żeby co roku kilka procent PKB przybywało.

Prezes NBP przypomniał również, że Polska będzie musiała wydawać więcej na zbrojenia. Było 2 proc., prawdopodobnie dojdziemy do 4 proc. - Zamiast wydawać na konsumpcję, na opiekę zdrowotną, na edukację, na inne rzeczy, będziemy musieli wydać na zbrojenia i utrzymanie armii.

Smutna wiadomość dla producentów truskawek

Wspomniał również, że wejściem do strefy euro zainteresowana jest najbogatsza grupa Polaków. - Właściciele dużych majątków, którzy inwestują dużo za granicą, dokonują transferów różnego rodzaju, żyją trochę tu trochę tam, ale dla przeciętnego Polaka to jest strata, bo mu się przestanie poprawić z roku na rok.

Według szefa NBP, poprawa o 2 proc. rok do roku jest niewidoczna. Kraje, które korzystały z naszej siły roboczej, są w trudnej sytuacji. - Ale to samo my. Na co narzekają w tym roku producenci truskawek? Że nie ma Ukraińców, którzy zbierali truskawki, bo Ukraińcy mają lepsze prace i lepiej zarabiają. To jest smutna wiadomość dla konsumentów truskawek, ale dobra z punktu widzenia tego, że ludzie wymagają tego, żeby płacić za pracę przyzwoicie.

Prognoza inflacyjna

- Osiągnęliśmy 13 proc. inflacji i już zdecydowanie idziemy w dół. Nic nie wskazuje na to, żeby ten proces był zakłócony. Liczę na, że być może we wrześniu inflacja zejdzie do poziomu jednocyfrowego, poniżej 10 proc. To już będzie takim symbolicznym przekroczeniem tej bariery – stwierdził Glapiński.

Wpływ wyborów na politykę monetarną

Na razie to co dzieje się w kampanii nie jest takie straszne. Nie ma propozycji z żadnej strony, które by rujnowały naszą stabilność gospodarczą.

Publicznie przedstawiliśmy wyliczenie, jakie skutki inflacyjne wywarłoby na realizację celu inflacyjnego tego co zapowiada ugrupowanie rządzące i tego co zapowiada główne ugrupowanie opozycyjne. Tam jest pewien wpływ proinflacyjny, ale on nie jest taki żeby tragizować.

Czy rada zakończyła cykl podwyżek stóp procentowych?

Nie zakończyliśmy cyklu podwyżek formalnie. Pozostawiamy sobie tutaj furtkę. Gdyby zaszły niespodziewane, niekorzystne zjawiska kształtowania się inflacji, jesteśmy gotowi podnieść stopy.

Zaznaczył, że wewnątrz kraju nie ma takiego czynnika, ale świat jest niespokojny.

- Jeśli inflacja będzie zgodnie z projekcją spadała tak szybko w dół, jeśli zejdzie poniżej poziomu 10 proc. i jeżeli będzie pewność, że przez najbliższe kwartały będzie spadać, to pojawi się możliwość obniżki.

- Dlaczego to jest takie ważne? Bo to działa na oczekiwania inflacyjne konsumentów i producentów. Widzimy, że bardzo szybko spadają oczekiwania zarówno konsumentów jak i producentów. Silnie spadły oczekiwania inflacyjne, mniejsza jest presja na podnoszenie marż.

Jak sieci handlowe korzystały na inflacji?

Glapiński zaznaczył, że w Polsce nie doszło do spirali płacowo-cenowej, ale nastąpiła spirala marż i cen.

- Przedsiębiorcy, sprzedawcy, wielkie sieci bardzo silnie podnosiły marże. Dużo wyżej tego, co normalnie miało miejsce. W niewielkim stopniu producenci dóbr konsumpcyjnych też korzystali z tego, co wielkie sieci. Dawałem kiedyś przykład z masłem. Koszt produkcji masła wzrósł, ale w stosunkowo niewielkim stopniu, natomiast cena masła na rynku wzrosła wielokrotnie dla konsumentów. Całą tą nadwyżkę, jakby się chciało powiedzieć mówiąc o maśle, śmietanę całą zjadły te wielkie sieci pośredniczące. Po prostu sprzedawały dużo drożej, bo ludzie się bali, że to masło będzie jeszcze droższe.

Teraz już tak nie jest. Już konsumenci tak nie patrzą na to. Już nie zakładają, że ceny będą takie dużo wyższe. Oczekiwania są w Polsce dosyć racjonalne, oczywiście napędzane przez nie tabloidy, telewizje które dla celów politycznych w kampanii teraz mnożyły jakiś strach. Straszyły przy takim cenami, czy politycy o tym chlebie 30 zł mówiłem. To wszystko napędza oczekiwania. Część ludzi to kupuje, a część mówi pożyjemy zobaczymy – komentował Glapiński.

Dodał też: - Są takie mechanizmy, jesteśmy gospodarką otwartą, światową. Tu nigdy niczego całkiem nie zabraknie, bo nie może. To co braknie w krajowej produkcji, będzie sprowadzone z zagranicy. Oczywiście może być droższe, ale magazynowanie pewnych towarów jest absurdalne. Nie prowadzi do oszczędności. Te oczekiwania spadają, no i oczekiwania producentów i handlowców też spadają. W związku z tym nie żyłują tak cen produktów i marż. To się zatrzymało.

17.07.2024 / 16:33
StoryEditor
Vision Express w nowym koncepcie. Jak wyglądają priorytety inwestycyjne i rozwojowe sieci?
Salon Vision Express w warszawskim Westfield Arkadia
Sieć salonów optycznych Vision Express wprowadziła na polski rynek nowy koncept sklepów. Operator zapowiedział w jakich obszarach firma będzie inwestowała w najbliższym czasie.

Historia marki Vision Express w Polsce sięga 1994 roku. Sześć lat później firma miała już 26 salonów w kraju. - Porównując dzisiejsze salony z pierwszymi naszymi punktami widać ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

Historia marki Vision Express w Polsce sięga 1994 roku. Sześć lat później firma miała już 26 salonów w kraju. - Porównując dzisiejsze salony z pierwszymi naszymi punktami widać spektakularną metamorfozę, co potwierdza, że niezmiennie przez te lata byliśmy trendsetterami w branży optycznej i z sukcesem tworzymy pozytywny shopping experience dla naszych klientów - mówi Katarzyna Dąbrowska, Dyrektor ds. Rozwoju i Inwestycji w Vision Express.

W 2014 roku po raz pierwszy wprowadzono przeszklone półki na okulary i oprawy. Dwa lata później klienci mogli korzystać z usług 170 salonów w całej Polsce. Dzisiaj Vision Express ma w portfolio ponad 250 lokalizacji, zarówno we wszystkich miastach wojewódzkich, jak i mniejszych miejscowościach.

– Obecnie głównym celem jest modernizacja istniejących salonów do najnowszego, konceptu, który został opracowany przez naszych architektów z Mediolanu. Na bieżący rok zaplanowaliśmy dziewięć remontów i dwie relokacje. Do końca roku planujemy otworzyć trzy nowe salony. Niezmiennie analizujemy zapotrzebowanie rynku na nasze nowe lokalizacje - mówi Katarzyna Dąbrowska, dyrektor ds. rozwoju i inwestycji w Vision Express.

Vision Express w nowym koncepcie

Salon Vision Express w warszawskim Westfield Arkadia został otwarty w 2004 roku. Przeszedł renowację w 2016 roku, a ostatnią także niedawno – kilka dni temu został otwarty w zupełnie nowym koncepcie. Jest to 5. największy salon Vision Express w Polsce, został zaaranżowany na powierzchni niemal 220 mkw. Projekt charakteryzuje się nowoczesnym, ciepłym wnętrzem, z eleganckimi i praktycznymi meblami.

Od 2020 roku Vision Express jest częścią grupy EssilorLuxottica, czyli m.in. właściciela marki Ray-Ban, dlatego w coraz większej liczbie salonów – tak jak i w salonie w Arkadii – można znaleźć ekspozycję tych okularów w specjalnej strefie Ray-Ban. W salonie Vision Express Wesfield Arkadia funkcjonują także dwa gabinety do badania wzroku, wyposażone w nowoczesny sprzęt do przesiewowej oceny ryzyka chorób oczu Optiskan.

Tylko w 2023 roku w salonach Vision Express wykonano pół miliona badań wzroku. W ciągu 30 lat, czyli od początku istnienia firmy na polskim rynku, liczba badań wyniosła niemal 9 milionów. Te dane pokazują, że marka nie tylko skutecznie zlojalizowała swoich klientów, ale także zrewolucjonizowała dostęp do pierwszej opieki zdrowia oczu.

Vision Express jest liderem branży optycznej w Polsce, zapewniającym profesjonalne usługi medyczne, wysokiej klasy okulary korekcyjne i przeciwsłoneczne oraz soczewki kontaktowe.

Sieć na polskim rynku działa od 1994 r. i liczy ponad 240 salonów w ponad 100 miastach. Jednocześnie marka jest częścią grupy GrandVision – globalnego lidera w branży optycznej prowadzącego ponad 7000 salonów ponad 40 krajach.

17.07.2024 / 16:11
StoryEditor
Jak Elon Musk i firma SpaceX zmieniają logistykę kontraktową w Polsce i na świecie? Jak wykorzystać Starlinki w logistyce?
Elon Musk
Operator logistyki kontraktowej ID Logistics wdraża do swoich lokalizacji szybki internet satelitarny. Do końca 2025 r. ponad 400 zakładów firmy w Europie w tym Polsce, Ameryce Północnej i Azji będzie podłączonych do technologii satelitarnej Starlink, należącej do firmy SpaceX Elona Muska. To pierwsze tego typu wdrożenie w branży logistycznej.

Firma ID Logistics zdecydowała się na przyspieszenie i zwiększenie jakości dostępu do internetu w swoich kluczowych lokalizacjach, w tym także w Polsce. Operator nawiązał global...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

Firma ID Logistics zdecydowała się na przyspieszenie i zwiększenie jakości dostępu do internetu w swoich kluczowych lokalizacjach, w tym także w Polsce. Operator nawiązał globalną współpracę z dostawcą technologii łączności satelitarnej Starlink, która już teraz zapewnia nieograniczony dostęp do internetu o prędkości do 200 Mb/s. Jest to możliwe dzięki konstelacji kilku tysięcy satelitów telekomunikacyjnych rozmieszczonych na niskiej orbicie okołoziemskiej.

Równolegle do wdrożenia łączności w oparciu o technologię dostarczaną przez Starlink, ID Logistics zainwestowało w rozwój sieci SD-WAN (Software-Defined Wide Area Network), która optymalizuje ścieżkę przesyłanych danych i pozwala łatwo przełączać się z jednej sieci do drugiej w przypadku potencjalnej awarii satelity lub przestojów. Umożliwi to jeszcze lepsze zabezpieczenie transferu danych klientów na wypadek incydentalnych przerw w łączności.

ID Logistics wdrożyło już technologię łączności satelitarnej w kilku nowych lokalizacjach otwartych we Francji. Pierwsza z nich, w Saint Caradec, w której firma wspiera jednego z liderów branży DIY, została uruchomiona na początku bieżącego roku. Dwie inne lokalizacje we Francji podłączono do sieci Starlink w kwietniu. Dzięki Starlinkowi wdrożenie łączności internetowej w nowym miejscu staje się znacznie szybsze niż w przypadku standardowych, stacjonarnych połączeń lokalnych.

Kolejnym krokiem będzie transformacja łącza w następnych lokalizacjach we Francji oraz - w drugim etapie – w innych krajach Europy, Azji i Ameryki Północnej.

Starlinki obsłużą magazyny ID Logistics w Polsce

Ze Starlinka będą mogły korzystać także obiekty ID Logistics w Polsce, która jest jednym z kluczowych rynków dla operatora.

- Mamy udane wdrożenie Starlinka w pierwszych francuskich obiektach i nie możemy doczekać się implementacji tego rozwiązania także w naszym kraju. Szybki i stabilny internet to dziś absolutna konieczność, a wysoka jakość łącza gwarantuje płynność wszystkich procesów logistycznych. To technologia, która realnie zwiększa konkurencyjność i efektywność pracy z korzyścią dla wszystkich naszych klientów – podkreśla Krzysztof Góra, IT Infrastructure Team Manager w ID Logistics Polska.

W konsekwencji technologia zapewni 400 obiektom z Grupy ID Logistics na całym świecie m.in.: minimalizację zakłóceń w łączności, zwiększenie bezpieczeństwa IT dla wszystkich lokalizacji, gwarancję optymalnej dostępności przepustowości o każdej porze dnia, bez spadku wydajności w przypadku utraty lub ograniczenia sieci naziemnej.

Technologia zapewni także optymalne warunki do wdrożenia nowych narzędzi grupy, w szczególności związanych z wdrażaniem technologii AI w zakresie robotyzacji i automatyzacji, a także zmniejszenie kosztów związanych z wdrażaniem rozwiązań zapasowych, co wiąże się z tymczasowym ograniczeniem działalności na miejscu.

– Połączenie Starlink z systemem SD-WAN zwiększa ciągłość naszych usług, zapewniając optymalną łączność i bezpieczeństwo. To nasza proaktywna strategia, która dziś jest potrzebna naszym klientom bardziej niż kiedykolwiek. Jako ID Logistics będziemy konsekwentnie angażować się w dalszy rozwój nowoczesnych technologii oraz sztucznej inteligencji – mówi Laurent Condamine, CIO Grupy ID Logistics.

27. lipiec 2024 12:05