10.12.2025 / 19:05
StoryEditor

KSeF obowiązkowy dla sklepów internetowych. Mapa drogowa wdrożenia e-faktur

KSeF a e-commerce – jak przygotować sklep internetowy na rewolucję w fakturowaniu? (fot. Canva)

Jednym z wyzwań dla branż e-commerce przy wdrażaniu KSeF jest znaczna liczba transakcji online. W przypadku sprzedaży B2B konieczne będzie wystawienie faktury, która musi trafić do systemu KSeF. Jak przygotować swój sklep internetowy do tej zmiany? Przeczytaj 4. część Przewodnika po KSeF.

To jest już czwarta część naszego cyklu „Przewodnik po KSeF”. Poprzednie artykuły znajdziesz na końcu tekstu.

KSeF w e-commerce – kogo i kiedy obejmie obowiązek?

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to rządowa platforma, która służy do wystawiania, przesyłania, odbierania, udostępniania i przechowywania faktur ustrukturyzowanych.

Obowiązek wystawiania faktur w KSeF będzie miał każdy podatnik VAT, a zatem także podmioty prowadzące sprzedaż w e-commerce. Nowy obowiązek dotyczy wszystkich podatników VAT, którzy posiadają siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.

Również osoby prowadzące działalność nierejestrowaną będą miały obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. W ich przypadku konieczne będzie dodatkowo uzyskanie numeru NIP. Natomiast osoby sprzedające niektóre produkty za pośrednictwem np. marketplaców w ramach tzw. sprzedaży konsumenckiej nie mają obowiązku posługiwania się KSeF.

Terminy obowiązywania KSeF dla e-commerce

Warto także zwrócić uwagę na kluczowe daty, czyli termin od kiedy Krajowy System e-Faktur będzie obowiązywać. Co istotne, mogą to być różne daty w przypadku odbierania faktur i inne w przypadku ich wystawiania. 

Ministerstwo Finansów wskazuje, że wszystkie podmioty, w tym także te prowadzące handel w internecie będą miały obowiązek wdrożenia KSeF w jednym z dwóch terminów:

  • od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie duże firmy, czyli podatników, których wartość sprzedaży za 2024 r. przekroczyła 200 mln zł wraz z podatkiem,
  • od 1 kwietnia 2026 r. – dla pozostałych przedsiębiorców, w tym większości MŚP i jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG), jak np. małe wyspecjalizowane sklepy internetowe czy sprzedawcy wystawiający produkty na marketplace’ach, jak Allegro czy Erli.

Natomiast podatnicy o najniższych przychodach będą musieli zacząć wystawiać faktury za pośrednictwem KSeF najpóźniej 1 stycznia 2027 r. Resort finansów wyjaśnia, że dotyczy to tylko podatników, których transakcje obejmują kwoty do 450 zł dla pojedynczej faktury i do łącznej wartości sprzedaży do 10 tys. zł miesięcznie.

Jednak każdy przedsiębiorca, także ten prowadzący sprzedaż przez internet, będzie miał obowiązek odbierania faktur z KSeF już od 1 lutego 2026 roku.

Na ile firmy z branży e-commerce są przygotowane do e-faktur?

Jednak Agnieszka Kisielewska oraz Paweł Mikuła, eksperci z Izby Gospodarki Elektronicznej i jednocześnie doradcy podatkowi w Halcyon podkreślają, że rok 2026 będzie rokiem przejściowym. W tym okresie przedsiębiorcy będą mieli czas na dostosowanie się do zupełnie nowej rzeczywistości fakturowania w Polsce.

– Co do stopnia przygotowania przedsiębiorców do KSeF – obecnie różni się on głównie w zależności od wielkości danej firmy. Generalnie można zauważyć, że duże podmioty są w większym stopniu gotowe do systemu. Wdrożyły one już – albo są na ostatnim etapie wdrożenia – odpowiednie oprogramowanie oraz w dużej mierze przeprowadziły już warsztaty ze swoimi pracownikami, a także przejrzały procedury i skutki podatkowe z doradcą podatkowym. Z kolei średniej wielkości podmioty najczęściej ograniczyły się wyłącznie do zamówienia i wdrożenia określonego oprogramowania, a obecnie są na etapie podejmowania kluczowych decyzji co do swoich procedur. Najniższy stopień zaawansowania przygotowań zdecydowanie jest w podmiotach mniejszych. Tutaj niejednokrotnie nie podjęto jeszcze żadnych działań – wskazują eksperci e-Izby.

Mapa drogowa wdrożenia KSeF w sklepie internetowym

Agnieszka Kisielewska oraz Paweł Mikuła dodają, że nie zostało wiele czasu do „dnia zero”. Z tego też powodu podpowiadają swego rodzaju instrukcję „krok po kroku” dla firm, które jeszcze nie wdrożyły KSeF.  Według ekspertów scenariusz minimum to:

  • Upewnienie się, że przedsiębiorstwo dysponuje odpowiednim oprogramowaniem lub jego zakup;
  • Przeprowadzenie dedykowanego warsztatu, w którym doradca podatkowy wraz z poszczególnymi najważniejszymi zespołami dokona przeglądu typów transakcji zakupowych oraz sprzedażowych, a także określi wpływ KSeF na te transakcje;
  • Ustalenie na bazie takiego warsztatu kroków, które należy podjąć przed startem systemu e-faktur. Chodzi o uzupełnienie systemu o niezbędne informacje, ustalenie sposobu procesowania poszczególnych typów faktur oraz podjęcie decyzji, jakie informacje umieszczać na fakturach;
  • Przeprowadzenie testów systemu jeszcze przed jego oficjalnym startem.

KSeF dotyczy także sprzedawców na marketplace’ach

Taką obserwację potwierdza również Adam Ciesielczyk, prezes i założyciel Erli, jednego z największych polskich marketplace’ów.

– W ERLI prowadzimy obecnie intensywne prace nad dostosowaniem naszych systemów do wymogów KSeF w obszarze faktur wystawianych przez platformę. Chcemy mieć pewność, że po stronie Erli wszystkie procesy będą przebiegały zgodnie z obowiązującymi regulacjami i bez wpływu na komfort korzystania z platformy – zapewnia Adam Ciesielczyk.

Jednak przygotowanie do e-faktur poszczególnych sprzedawców działających na platformie sprzedażowej to już kwestia indywidualna przedsiębiorcy. Marketplace nie może tu narzucać żadnych rozwiązań.   

– Każdy merchant funkcjonuje w nieco innym modelu operacyjnym i korzysta z odmiennych rozwiązań, dlatego to indywidualne wdrożenia pozwolą najlepiej dostosować się do nowych wymogów. Z naszej perspektywy najważniejsze jest to, aby cała platforma — zarówno po stronie ERLI, jak i sprzedawców – była gotowa na nadchodzące zmiany – dodaje Adam Ciesielczyk.

Wdrożenie KSeF w sklepie internetowym – najważniejsze zmiany

W praktyce dla branży e-commerce obowiązkowy system e-faktury będzie oznaczał, że wszystkie faktury dla kontrahentów B2B będą musiały przejść przez KSeF. Dopiero faktura z numerem identyfikacyjnym nadanym przez system będzie uznana za dokument wystawiony.

Kolejna istotna zmiana to data wystawienia faktury. Automatycznie będzie to data z jaką faktura została przesłana do KSeF. Wyjątkiem będzie sytuacja, gdy faktura zostanie wystawiona w trybie offline24 w KSeF. Wówczas faktury te uznaje się za wystawione w dacie wskazanej przez podatnika w polu P_1.

Inaczej będzie także wyglądać korekta wystawionej faktury. To w dużej mierze zależy od tego, które elementy dokumentu będą skorygowane.

– W przypadku korekt niewpływających na wartość podstawy opodatkowania i kwotę podatku (np. data sprzedaży, oznaczenie FP, TP, adnotacja MPP, symbole GTU) w fakturze korygującej należy wskazać prawidłową treść korygowanych pozycji – wyjaśnia Ministerstwo Finansów.

Jednak, gdy przedsiębiorca wprowadził błędny NIP nabywcy, nie będzie można takiej faktury poprawić na zasadach obecnie obowiązujących. Najpierw firma musi wystawić korektę do zera dla błędnego kontrahenta, a następnie nową fakturę pierwotną dla właściwego numeru.

Integracja e-sklepu z KSeF – rządowe API czy specjalne narzędzie?

Eksperci wskazują również, że wejście w życie KSeF zmieni chociażby datę wystawienia faktury. Będzie pociągać za sobą skutki prawne dopiero w momencie zarejestrowania w KSeF, czyli potwierdzone nadaniem numeru KSeF.  Z tego powodu tak istotne jest odpowiednie zintegrowanie systemu do księgowania z platformami typu Shopify, WooCommerce, PrestaShop czy Magento.

– Aby zrealizować to wymaganie można albo skorzystać z wtyczek do swojej platformy e-commerce lub wdrożyć integracje z wyspecjalizowanym narzędziem pośredniczącym w komunikacji z KSeF – podkreśla Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos. – Technicznie można samodzielnie zintegrować się z KSeF, bo API KSeF jest publiczne i darmowe, ale finalnie może okazać się to najgorszą alternatywą, bo integracja z KSeF jest zawiła, ma wiele corner case’ów, często się zmienia w terminie narzuconym przez MF, wymaga ciągłego śledzenia zmian w prawie, formatach, schemie, API KSeF, itd. „Wyoutsourcowanie” komunikacji z KSeF do dedykowanego pośrednika lub specjalistycznej wtyczki pozwala na proste i szybkie wdrożenie, a powszechną praktyką jest utrzymywanie zgodności z prawem i zmieniającymi się wymaganiami technicznymi przez producenta rozwiązania – dodaje ekspert z Exorigo-Upos.

Czy faktury dla klientów B2C muszą przechodzić przez KSeF?

Przedsiębiorcy prowadzący e-sklep powinni też pamiętać, że sprzedaż konsumencka (B2C) może przechodzić przez KSeF, ale nie musi. W praktyce oznacza to, że e-sklepy nadal mogą wystawiać klientom indywidualnym faktury PDF lub papierowe.

– Oprócz wymagań prawnych należy pamiętać o wymaganiach biznesowych, bo dowód sprzedaży jest niezbędny dla klienta np. w procesie zwrotu czy korygowania sprzedaży. Jednak w praktyce (e)faktura czy (e)paragon potrzebny jest najpóźniej w momencie dostarczenia przesyłki. Co powoduje, że system e-commerce mają pewną swobodę w procesie fakturowania. Stąd możliwości zastosowania np. trybu batchowego, który jest ciężko zaimplementować dla sprzedaży stacjonarnej. Platformy różnie podchodzą do momentu generowania faktury, ale w przypadku, gdy faktura jest wystawiana na podstawie złożonego zamówienia i od razu wysłana do KSeF, a potem w procesie kompletacji nie udało się zebrać wszystkich produktów i finalnie do klienta wysyłane są inne produkty/ilości niż zamówione to wówczas niezbędna będzie faktura korygująca – KSeF nie pozwala na modyfikacje lub anulowanie faktur – wyjaśnia Michał Sosnowski.

Jakie korzyści dla e-sklepu może przynieść wdrożenie KSeF?

Ekspert firmy Exorigo-Upos zwraca też uwagę na to, że wdrożenie KSeF jest doskonałą okazją do repozycjonowania firmy z "dostawcy" na "partnera cyfrowej transformacji". Natomiast system e-faktur można wykorzystać jako nowy kanał komunikacji marketingowej swojego e-sklepu. Należy jednak pamiętać, że choć KSeF dopuszcza dowolną wizualizację faktury, którą otrzyma klient, to jednak na takim dokumencie muszą znaleźć się dane ustrukturyzowane oraz obligatoryjny QR kod.

– Ważną cechą KSeF jest niepodważalność dostarczenia faktury i jest to wymierna korzyść dla e-sklepu. Klient nie może kwestionować otrzymania faktury, ponieważ z mocy prawa e-faktura jest uznawana za dostarczoną do nabywcy z chwilą wystawienia w KSeF. Jedno miejsce przechowywania dokumentów to także łatwiejszy zwrot produktów, historia zakupów od wszystkich dostawców w jednym miejscu, szybsze rozliczenia gwarancyjne co buduje zaufanie. Nie należy zapominać o aspektach ESG i komunikowaniu eliminacji papieru. Jeśli traktujemy KSeF nie jako przymus, ale jako element szerszej strategii cyfryzacji relacji z klientem to zyskujemy sposobności do pokazania innowacyjności, ułatwienia życia klientom i zbierania cennych danych do personalizacji komunikacji – podkreśla Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos.

Na co zwrócić uwagę przy wdrażaniu KSeF w sklepie internetowym? 

Natomiast eksperci z Izby Gospodarki Elektronicznej zwracają uwagę, że jeszcze nie wszystkie przepisy są gotowe. Brakuje chociażby ostatecznych rozporządzeń dotyczących uprawnień oraz uwierzytelniania w systemie, czy też kodów QR.

– Choć główne przepisy ustawy są już od dłuższego czasu w mocy, a Ministerstwo Finansów opublikowało obszerne podręczniki dotyczące szczegółów KSeF, to widać jednocześnie, że pewne pytania pozostają bez odpowiedzi oraz pewne szczegóły techniczne nadal są dopracowywane – wskazują Agnieszka Kisielewska oraz Paweł Mikuła.

Natomiast        przyjęta architektura procesu zamówień i wysyłki faktur do KSeF.

– Kontakt z klientem jest w trakcie ścieżki zakupowej i tu jest przestrzeń na interakcję stąd walidację danych warto przeprowadzać, gdy użytkownik jest przy ekranie. W sytuacji, gdy z jakiś przyczyn nie można wystawić faktury, np. podano błędny NIP, od razu należy komunikować błąd klientowi, a nie zostawiać walidację na moment wysyłki do KSeF, bo wówczas kontakt z klientem jest utrudniony – tłumaczy ekspert Exorigo-Upos.

Dodaje także, że sprzedawcy w e-commerce powinni pamiętać o edukacji klientów. Należy również przeprowadzić uzgodnienia z dostawcami, aby rozumieli co zmieni się w ramach uruchomienia e-faktury.

Przeczytaj wszystkie części Przewodnika po KSeF

W ramach cyklu „Przewodnik po KSeF” publikowanego przez Wiadomości Handlowe możesz przeczytać także:

image

KSeF w handlu i FMCG: terminy, obowiązki, koszty [Przewodnik cz. 1]

Źródła: gov.pl/web/finanse, ksef.podatki.gov.pl, exorigo-upos.pl, e-izba.pl, wiadomoscihandlowe.pl

01.12.2025 / 15:34
StoryEditor
Aldi podnosi pracownikom wynagrodzenia. Ile zarobią kasjerzy w sklepach i pracownicy magazynów?

Od stycznia 2026 roku Aldi podniesie zarobki dla wszystkich pracowników sklepów i magazynów, utrzymując konkurencyjność stawek w porównaniu do całego sektora detalicznego. Podwyżki obejmą wszystkie stanowiska w obszarze sprzedaży i logistyki.

Decyzja o podniesieniu wynagrodzeń sprawia, że pracownik sklepu będzie mógł w Aldi zarobić od 5700 do 6450 zł brutto, a kierownik sklepów – w zależności od stażu i doświadc...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

08.12.2025 / 09:27
StoryEditor
Zmowa cenowa na rynku produkcji żywności. Sześciu dystrybutorów przez 11 lat oszukiwało rolników
Traktor na polu

Ponad dekadę rolnicy w Polsce nie mogli swobodnie wybierać ofert na maszyny rolnicze marki Claas ani kupować ich w konkurencyjnych cenach. UOKiK ustalił, że w tym czasie w sieci sprzedaży funkcjonowała zmowa ograniczająca konkurencję.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał decyzję nakładającą na uczestników porozumienia kary w łącznej wysokości ponad 170 mln zł.

Jak działała zmowa? Historia rolnika od...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

10. grudzień 2025 19:12