10.06.2020/10:10

Kolejne restauracje rezygnują z używania jaj z chowu klatkowego. AmRest ma ogłosić decyzję w ciągu kilku tygodni

Do końca 2019 roku 37 restauracji, kawiarni i firm cateringowych zadeklarowało wycofanie jajek z chowu klatkowego ze wszystkich dań najpóźniej do 2025 roku. Część z nich już w ogóle nie używa tego typu produktów.

Dane pokazuje Stowarzyszenie Otwarte Klatki w ramach drugiej edycji raportu przedstawiającego zmiany w branży spożywczej i na rynku jajecznym w ostatnich latach, uwzględniając postęp w wycofywaniu jaj z chowu klatkowego przez restauracje, kawiarnie i firmy cateringowe. Firmy deklarują nie tylko wycofanie jaj świeżych, ale też przetworzonych (masa jajowa, proszek jajeczny) oraz półproduktów i produktów gotowych zawierających jaja z chowu klatkowego. Do badania zostało zaproszonych 29 firm, 12 z nich udzieliło odpowiedzi na przesłaną ankietę.

Z raportu wynika, że firma Columbus Coffee zredukowała użycie jaj z chowu klatkowego o 90 proc. Firma Citronex (Restauracje Picaro) informuje o zredukowaniu użycia “trójek” o 100 proc. Restauracja Stolica używa już tylko jajek z chowu ściółkowego, Presto Pizzeria Trattoria podaje, że zredukowała użycie jajek z chowu klatkowego o połowę, a firma North Food o 10 proc.. Telepizza informuje, że dostawcy półproduktów, które w składzie zawierają jaja lub produkty pochodne, deklarują się wykonać zmiany do 2025 r.

Wśród firm, które ogłosiły swój sukces przed tegorocznym badaniem są N31 Restaurant&Bar, Restauracja Polska Różana, Makarun Spaghetti and Salad, OptiDiet, EtnoCafe, Subway, New York Pizza Department, Dominium, Meet&Fit, 7 Street Bar&Grill oraz Sodexo.

Wycofanie jaj z chowu klatkowego deklarują także giganci branży spożywczej – Spółka AmRest, zarządzająca takimi markami jak Burger King, KFC i Pizza Hut, informuje, że nie używa się już w nich jaj “trójek”, a oficjalną decyzję ma zamiar opublikować w połowie 2020 roku. Spółka podaje, że od października 2019 roku w KFC używa się jajek z chowu alternatywnego, zarówno jak chodzi o jaja całe, jak i o produkty z wykorzystaniem proszku jajecznego. W Pizza Hut nie używa się jajek “trójek” całych, a sosy i sery są produkowane z wykorzystaniem produktów jajecznych pochodzących od kur z chowu ściółkowego lub z wolnego wybiegu. Sieć McDonald’s informuje na swojej stronie internetowej, że jajka używane w jej restauracjach pochodzą z chowu ściółkowego.

Stowarzyszenie Otwarte Klatki przywołuje też badanie przeprowadzone w lutym 2020 r. przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat. Wynika z niego, że aż 82 proc. ankietowanych uważa, że hodowla klatkowa nie zapewnia tym zwierzętom odpowiednich warunków do życia. 54,5 proc. Polaków uważa również, że producenci żywności, restauracje i sieci handlowe powinny zrezygnować z używania jajek z chowu klatkowego. Co więcej, 58,3 proc. Polaków oczekuje, że firmy będą spełniać swoje publiczne zobowiązania w zakresie poprawy dobrostanu zwierząt.

– Troska o dobrostan zwierząt jest niezbędnym elementem społecznej odpowiedzialności biznesu, cieszymy się, że kolejne firmy to dostrzegają – mówi Maria Madej.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.