09.06.2020/09:58

Lokalne produkty ważne dla Polaków. Ponad 80 proc. za regulacjami rynku

Produkty rolno-spożywcze lokalnych wytwórców są niezwykle cenione przez Polaków. Z badania przeprowadzonego przez UCE Research wynika, że prawie 90 proc. konsumentów chce, aby sieci handlowe w Polsce miały obowiązek zaopatrywania się w art. rolno-spożywcze, przynajmniej częściowo, u lokalnych wytwórców. 

Za wprowadzeniem takich regulacji przemawiają deklaracje, ze gdyby taki nakaz wszedł w życie, większość osób chętnie kupowałaby rodzime produkty. Dodatkowo poprawiłoby to funkcjonowanie gospodarki i rolnictwa.

Specjaliści twierdzą, że podniosłoby też jakość żywności sprzedawanej w sklepach i obniżyłoby ceny. Korzyścia dla sieci handlowych byłoby zwiększenie sprzedaży i pozyskanie klientów, którzy obecnie zaopatrują się na targowiskach.

Jednocześnie eksperci zauważają, że dla sieci handlowych zaopatrywanie się wyłącznie u lokalnych rolników byłoby to sporym wyzwaniem w zakresie zaopatrywania sklepów i logistyki dostaw. 

– Gdyby do tego doszło, wyzwaniem dla sieci będzie wynegocjowanie odpowiednich cen, które zachęcą konsumentów do kupowania lokalnych produktów. To oczywiście może przełożyć się na umowy z ogólnopolskimi i zagranicznymi producentami, ponieważ przestrzeń w sklepie będzie trzeba podzielić na większą ilość dostawców – mówi Arkadiusz Paprzycki z aplikacji Zdrowe Zakupy.

Jak podaje agencja MondayNews, w połowie maja br. poseł koalicji rządzącej zwrócił się z pytaniem do ministra rozwoju o możliwość wprowadzenia rozwiązań obligujących sieci handlowe do zaopatrywania się w artykuły rolno-spożywcze (w tym w pieczywo, mleko, jaja, nabiał, wędliny, mięsa, warzywa, owoce, przetwory, soki warzywne i owocowe oraz wyroby mączne) pochodzące z powiatu, w którym znajduje się dana placówka. Na razie nie ma odpowiedzi. 

Natomiast są wyniki badania, w którym zapytano Polaków o takie rozwiązanie. I z niego wynika, że aż 85,7 proc. rodaków chce tak odgórnie narzuconego obowiązku dla sklepów.  Gdyby ww. obowiązek wszedł w życie, większość respondentów chętnie kupowałaby lokalne produkty. Tak zadeklarowało aż 89,3 proc. konsumentów. 
Wyniki wyraźnie wskazują na to, że lokalne produkty są bardzo pożądane przez konsumentów. W połączeniu z ich właściwą prezentacją, np. dedykowaną półką, mogą przyczynić się do wzrostu sprzedaży w sklepach.

Arkadiusz Paprzycki wyjaśnia, że wynika to głównie z tego, że takie artykuły są uznawane za zdrowsze niż sprowadzane z daleka. - Polacy w ostatnich latach coraz bardziej zwracają uwagę na jakość spożywanej żywności. Ponadto chcą wspierać rodzime firmy. Lokalny patriotyzm uwidocznił się zwłaszcza w obliczu pandemii. Wówczas konsumenci mocniej niż wcześniej zaczęli deklarować kupno produktów krajowego pochodzenia – zauważa.

Eksperci podkreślają, że na skutek skrócenia łańcuchów dostaw, lokalne produkty lokalne mogą kosztować podobnie albo być tylko niewiele droższe od artykułów krajowych. 
 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.