W 2023 r. w Polsce odnotowaliśmy rekordową liczbę 350 transakcji fuzji i przejęć. Warto zaznaczyć, że jeszcze w latach 2017–2021 średnia liczba transakcji w Polsce oscylowała w ...
Rynek fuzji i przejęć w sektorze dóbr konsumpcyjnych będzie przyspieszał. Jakie czynniki będą go napędzały?
Sukcesja jest jednym w ważniejszych problemów przedsiębiorców w Polsce. Dotyczy to także handlu. A jak wygląda sukcesja sklepów Intermarché i Bricomarché? Właśnie doszło do dwóch takich przypadków.
Sukcesja franczyzy w Grupie Muszkieterów
Przekazanie biznesu kolejnemu pokoleniu to kluczowy moment w życiu każdego przedsiębiorcy. A sukcesja to jedna z możliwych dróg wejścia w posiadanie sklepu Intermarché lub Bricomarché.
– Jest to opcja, na którą coraz chętniej decydują się wieloletni przedsiębiorcy, gotowi przejść na zasłużoną emeryturę. Z jednej strony pozwala na zachowanie ciągłości działania punktów sprzedaży, a z drugiej na uniknięcie bolesnego rozstania z owocami ciężkiej pracy – wskazuje Grupa Muszkieterów.
Sukcesja dwóch sklepów: Intermarché w Skwierzynie i Bricomarché w Tczewie
Ostatnio dwie rodziny oficjalnie dokonały formalnych przekazań swoich supermarketów w Grupie Muszkieterów:
- Intermarché w Skwierzynie od teraz będą prowadzić Małgorzata Wesoły-Kujawski i Krzysztof Kujawski. Sklep przejęli po ojcu pani Małgorzaty, który prowadził supermarket przez ostatnich 19 lat.
- Bricomarché w Tczewie przejął Jacek Freitag. Wcześniej ten sklep przez 18 lat prowadziła jego mama.
Obie historie to doskonałe przykłady tego, jak sukcesja rodzinna pozwala na płynne przejęcie zarządzania, z zachowaniem doświadczenia i wiedzy poprzedników.
– Funkcjonujące sklepy zostają w rodzinach, umożliwiając nowym właścicielom konsultowanie się i korzystanie z doświadczenia poprzedników – podkreśla Grupa Muszkieterów.
Szkolenia dla nowych właściciel sklepów
Choć sukcesja to naturalny sposób wejścia do Grupy, przyszli przedsiębiorcy nie są zwolnieni z wymagań. Muszą przejść pełny cykl szkoleń, odbyć staż w sklepie i zdać egzamin uprawniający do pełnego wstąpienia w szeregi franczyzobiorców Grupy Muszkieterów.
Dzięki temu, nowy właściciel sklepu, nawet w ramach sukcesji, jest w pełni przygotowany do prowadzenia biznesu, zarządzania zespołem i utrzymywania standardów określanych przez sieć Intermarché i Bricomarché.
Ponad 5,5 mld zł przychodu Grupy Muszkieterów w Polsce w I półroczu 2025
W pierwszym półroczu 2025 roku sieci Bricomarché i Intermarché - wraz ze stacjami paliw funkcjonującymi przy punktach sprzedaży - osiągnęły łączne obroty przekraczające 5,5 mld zł, co oznacza wzrost o 4,8 proc. rok do roku.
Grupa przekroczyła pułap 400 sklepów w Polsce, rozbudowała zaplecze logistyczne oraz kontynuowała modernizację placówek handlowych w nowoczesnych formatach.
Grupa Muszkieterów umacnia model franczyzowy oparty na lokalnej przedsiębiorczości. Na koniec czerwca w jej strukturach działało już 479 niezależnych przedsiębiorców:
- 220 w Intermarché
- 259 w Bricomarché.
– W obliczu zmian rynkowych i postępującej konsolidacji rynku jesteśmy pewni, iż zakres zaoferowanych korzyści przez nasze szyldy Intermarché i Bricomarché stanowi dla niezależnych operatorów realny parasol ochronny i unikalną szansę nie tylko na dalsze funkcjonowanie na rynku, ale przede wszystkim na dalszy ich rozwój - uważa Sławomir Czarnecki, prezes zarządu Grupy Muszkieterów w Polsce.
Aż 64 proc. respondentów badania, zrealizowanego przez K+Research na zlecenie PepsiCo, sięgnęło po chipsy w ciągu ostatnich 3 miesięcy. Choć popularność tej kategorii przekąsek utrzymuje się na wysokim poziomie w różnych grupach wiekowych, wśród młodszych konsumentów, zwłaszcza pokolenia Z, wyraźnie zmieniają się preferencje i oczekiwania.
Wśród najczęściej wybieranych przez Polaków przekąsek dominują czekolady (72 proc.), ciastka (65 proc.) i chipsy ziemniaczane (64 proc.). Te ostatnie cieszą się szczególną popul...