Seniorzy polubili e-commerce. Podczas zakupów zwracają uwagę na promocje, chętnie korzystają z programów lojalnościowych
Mity dotyczące stylu życia osób starszych obalane są przez wyniki badań. Okazuje się, że osoby po 60-tym roku życia korzystają z nowych technologii, z bankowości internetowej i mobilnej, a także dokonują zakupów przez internet. Co piąta osoba w wieku emerytalnym jest czynna zawodowo.
Autorzy raportu „Dojrzali konsumenci w Polsce” sprawdzili, jak z technologiami radzą sobie osoby starsze. W badaniu firma ARC Rynek i Opinia uwzględniła osoby powyżej 60-tego roku życia, a najstarszy respondent miał 95 lat.
Grupa seniorów staje się coraz bardziej liczna, a tym samym zyskuje na znaczeniu zarówno społecznym, jak i ekonomicznym. 20 proc. mężczyzn i 17 proc. kobiet w wieku emerytalnym jest czynnych zawodowo. 64 proc. pracujących przyznaje, że chce pracować, bez względu na wysokość ich emerytury. Dojrzali konsumenci cenią sobie niezależność finansową, dlatego niechętnie podchodzą do idei kredytów czy pożyczek. Jednocześnie duża grupa dojrzałych konsumentów oszczędza. Seniorzy korzystają zarówno z bankowości internetowej (46 proc.) jak i z bankowości mobilnej (28 proc.).
Z internetu korzysta 71 proc. dojrzałych konsumentów. Najpopularniejsze media społecznościowe wśród seniorów to Facebook (35 proc.) oraz Youtube (24 proc.), a komunikatory: WhatsApp’a (33 proc.) i Messenger (32 proc.).
Wbrew stereotypom dojrzali konsumenci nie obawiają się zakupów przez Internet – 43 proc. z nich dokonuje zakupów w ten sposób. Najczęściej seniorzy przez internet kupują odzież, obuwie oraz sprzęt elektroniczny. Ponadto, podczas zakupów zwracają uwagę na promocje, chętnie korzystają z programów lojalnościowych.
Agata Tkaczyk, Dyrektor Badań Jakościowych w ARC Rynek i Opinia zaznacza, że udział osób starszych w populacji mieszkańców Polski systematycznie rośnie. Zgodnie z prognozami GUS w 2030 roku w Polsce będzie mieszkało niemal 11 milionów osób starszych, czyli o 11 proc. więcej niż w 2021 roku.
- Z roku na rok obserwujemy, jak zmieniają się dojrzali konsumenci, jak zmienia się ich styl życia, jak rośnie zainteresowanie nowościami czy korzystanie z nowych technologii. Obecni 50-latkowie, czyli za 10 lat 60-latkowie, to osoby, które bardzo dobrze radzą sobie z technologiami, dbają o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne i można przypuszczać, że po 60-tym roku życia będą chciały kontynuować swoje różne aktywności. Można się też spodziewać, że wielu z nich będzie miało na to fundusze. To wszystko sprawia, że będą oni atrakcyjną grupą dla wielu branż, chociaż być może będą potrzebowali ofert szytych na miarę ich potrzeb, we wszystkich obszarach życia – od zdrowia przez zakupy po podróże czy finanse. Nasze badanie już teraz obala wiele stereotypów, które narosły wokół seniorów, dlatego warto je odrzucić i na bieżąco sprawdzać, na ile te stereotypy pokrywają się z rzeczywistością. – komentuje.
3