19.03.2017/12:19

Lidl wydał w 2016 r. na reklamę więcej niż Biedronka, Tesco i Carrefoura razem!

Sieci Lidl, Metro Group, Media Expert i Biedronka, to firmy handlowe, które najwięcej wydały na reklamę w ubiegłym roku. W sumie sektor handlowy przeznaczył na promocje w 2016 r. ponad jedną czwartą więcej niż w 2015 r. Inwestycje przekroczyły 1 mld zł. Najwięcej – 737,6 mln zł – wydali reklamodawcy z kategorii super- i hipermarkety.

Niekwestionowanym liderem wydatków na reklamę w branży handlowej jest Lidl, który tylko w 2016 r. przeznaczył na reklamę prawie 164,4 mln zł, ponad dwa razy więcej niż drugi w zestawieniu Media Expert i o ponad 100 mln zł więcej niż jego największy konkurent - właściciel sieci Biedronka. Ponad dwukrotny wzrost wydatków zanotował Rossmann – wynika z analizy domu mediowego Codemedia.

W 2016 r. najwięcej na promocję przeznaczyli reklamodawcy z kategorii super- i hipermarkety. Ich udział wyniósł 71 proc. W porównaniu do 2015 r. jest to wzrost tylko o dwa punkty procentowe, ale wartościowo wydatki tej kategorii zwiększyły się aż o jedną trzecią. Na drugim miejscu uplasowały się sklepy i hurtownie – 24 proc. Pozostałe kategorie stanowiły jedynie 5 proc.

- Zgodnie z naszymi przewidywaniami 2016 r. okazał się rekordowym pod względem wydatków handlu na reklamę. W ciągu całego roku reklamodawcy inwestowali w promocję więcej niż w poprzednim roku. Znaczny wzrost wydatków tradycyjnie odnotowany został w ostatnim kwartale, na który przypadło 32 proc. inwestycji. W 2016 i 2015 r. najmniej budżetów lokowanych było w pierwszych dwóch miesiącach roku, w marcu i kwietniu wydatki rosły. W tym roku możemy spodziewać się podobnej sytuacji – mówi Anna Lipińska, Group Account Director, Codemedia.

Największym reklamodawcą sektora handel w 2016 r. był podobnie jak w 2015 r. Lidl. Za nim uplasowało się Metro Group (właściciel m.in: Media Markt, Saturna i Makro), które zainwestowało w reklamę 85,9 mln zł oraz Terg (właściciel marki Media Expert) z wydatkami na poziomie 71,8 mln zł. W zestawieniu TOP 10 znalazły się również Euro-Net Warszawa (właściciel Euro RTV AGD), Jeronimo Martins – właściciel sieci Biedronka, Tesco, Carrefour, Kaufland, IKEA i Rossmann. Ich wydatki stanowiły prawie 60 proc. inwestycji sektora w promocję.

W 2016 r. budżet Lidla - wiodącego prym w kategorii super- i hipermarkety – na reklamę był większy od połączonych wydatków Biedronki, Tesco i Carrefoura czyli jego głównych konkurentów na rynku. Reklamodawcy koncentrowali się głównie na informowaniu o aktualnych i zbliżających się promocjach.

Jak wynika z „Monitora promocji 2014” przygotowanego przez ARC Rynek i Opinia 58 proc. polskich konsumentów poszukuje okazji cenowych.

- Najczęściej czerpie o nich wiedzę z gazetek promocyjnych, ale reklamy w mediach też stanowią ważną cześć działań, które mają przyciągać do odwiedzenia sklepu i skorzystania z oferty - mówi Anna Lipińska, Group Account Director, Codemedia.

Dodaj komentarz

4 komentarze

  • neo 24.03.2017

    Trochę to musiało faktycznie kosztować, żeby włączyć niskie ceny, ale jak już włączyli, to profity dla nas i dla nich

  • atol 23.03.2017

    No wieice, kto jak kto, ale polak się zna na reklamie (o ME oczywko mówię)

  • pop 22.03.2017

    Tez pamiętam, to było w święta i dzięki temu nie oglądałem telewizji :P W każdym razie zyskali na tym i dobrze, bo to polska firma.

  • Karno 21.03.2017

    Pamiętam reklamę Media Expertu z Lisowską, to był rekord, bez kitu. Opanowali media.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.