29.03.2021/10:09

Sushi ucierpiało na pandemii. Sklepy ograniczyły promocje i podniosły ceny

Z raportu wykonanego przez Hiper-Com Poland i Grupę BLIX wynika, że podczas pandemii sklepy zrobiły prawie o połowę mniej promocji na sushi niż rok wcześniej. Największe spadki były w dyskontach i cash & carry – o ponad 60 proc. Po wybuchu epidemii konsumenci zaczęli obawiać się spożywania surowych dań. Ograniczyli też impulsowe zakupy na rzecz rzadszych, ale większych. Natomiast sushi nie można kupować na zapas.

Na dużym minusie jeśli chodzi o promocję były też hipermarkety – powyżej 21 proc. Tylko sieci convenience wykazały wzrost aż o 60 proc. Trzeba też dodać, że sushi zdrożało średnio o ponad 16 proc. Ceny najbardziej urosły w sieciach cash & carry – o prawie 49 proc., a także w hipermarketach – o blisko 30 proc. 

– Pandemia i związane z nią ograniczenia w funkcjonowaniu restauracji zdecydowanie zmieniły zwyczaje zakupowe Polaków. Ograniczenie można wiązać ze zwiększonym popytem na cateringowe jedzenie przy okazji zakupów realizowanych w sklepach spożywczych – komentuje dr Krzysztof Łuczak z Grupy BLIX. 

Ponadto z analizy wynika, że w czasie pandemii sushi ogólnie zdrożało w sklepach, tj. średnio o 16,1 proc. Ceny najbardziej poszły w górę w sieciach typu cash & carry – o 48,8 proc. W hipermarketach nastąpił wzrost o 29,6 proc, w dyskontach – o 6,8 proc., a w supermarketach – o 1,3 proc. Tylko w formacie convenience nie było zmian. 

– Sushi idealnie wpisuje się w kontekst szybkiej, relatywnie zdrowej przekąski, a sieci typu convenience na taki asortyment coraz bardziej kładą nacisk. Podwyższona liczba promocji w tym formacie sprawi, że więcej klientów tego typu sklepów skusi się na wypróbowanie ww. dania. Specjalna oferta cenowa może poskutkować większą ilością powracających shopperów przy kolejnych zakupach – stwierdza dr Łuczak.

Wzrost cen sushi w większości formatów mógł być spowodowany wyższym kosztem zakupu ryb, który z kolei był wynikiem problemów logistycznych w czasie pandemii. Na wzrost cen wpływało osłabienie kursu złotego względem euro i dolara amerykańskiego. To było istotne ze względu na wysoki udział surowców importowanych w składzie produktu. 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.