25.06.2025 / 10:06
StoryEditor

Kto to poskleja? [FELIETON]

Biedronka i Lidl skleją społeczeństwo podzielone przez polityków? (fot. Jeronimo Martins; Adam Bartosik/Shutterstock)

W drugiej turze wyborów na handlową głowę kraju połowa Polski zagłosowała swoimi portfelami na Biedronkę, a druga połowa na Lidla. Czy da się nas jeszcze skleić w jedno społeczeństwo? Jest na to prosty sposób.

Z pomocą przychodzi sieć Silpo, która do sklepów we Lwowie i Kijowie wstawiła "portale". To nietypowe lustra, które pozwalają nie tyle przyjrzeć się samemu sobie, ile podejrzeć, co dzieje się w innym miejscu – w tym wypadku w drugim sklepie. Transmisja wideo odbywa się oczywiście w czasie rzeczywistym, można zatem zrobić głupią minę do klienta robiącego zakupy w innym mieście, albo po prostu się do niego uśmiechnąć i tym samym poprawić mu humor.

A gdyby tak przenieść to na polskie podwórko i zaangażować do podobnej akcji nie jedną sieć handlową, lecz dwie – Lidla i Biedronkę? Taki portal między sklepami konkurencyjnych detalistów to prosty sposób na poznanie się z głosującymi (portfelami) inaczej, zbudowanie pierwszych mostów i, w dłuższej perspektywie, odbudowę wzajemnego zaufania. A może i początek czegoś większego, np. przyjaźni?

Takie lustra-portale już zresztą w Polsce są, choć jeszcze nie w sklepach. Jedno z nich stanęło w Lublinie na placu Litewskim i pozwala na podglądanie tego, co obecnie dzieje się w Wilnie. Naturalnie w stolicy Litwy pojawiła się analogiczna instalacja, pozwalająca zerkać na mieszkańców lub turystów spacerujących po Lublinie. Pomysł spotkał się z na tyle ciepłym przyjęciem w Polsce, że z czasem uruchomiono – rotacyjnie – kolejne portale: między Lublinem i Dublinem oraz między Lublinem i Nowym Jorkiem.

Zanim takie rozwiązanie zostanie spopularyzowane w handlu detalicznym, trzeba je będzie należycie przetestować, a także... ostrzec klientów. Przekonał się o tym pewien mężczyzna, który nieroztropnie wybrał się do sklepu Silpo we Lwowie z kochanką. Była to dla niego dość pechowa wycieczka, w tym samym czasie bowiem żona mężczyzny była na zakupach w supermarkecie w Kijowie i, jak już się z pewnością domyślacie, obserwowała swojego lubego przez portal. Ciekawe, jak potoczy się dalej ta historia i czy ktoś z Silpo będzie zeznawał na sprawie rozwodowej...

Powyższy przykład potwierdza, że każda nowa technologia rodzi nowe rodzaje zagrożeń dla człowieka, w tym wypadku wręcz może prowadzić do rozpadu rodzin. Można chyba jednak w ciemno założyć, że Biedronka i Lidl znalazłyby sposób na to, by poprzez wspólnie postawione portale częściej łączyć ludzi, niż ich dzielić, a tym samym przyczynić się do wygaszenia bezsensownej, ciągnącej się od lat wojny polsko-polskiej.

Kto wie, być może zacznie się od banalnego wymieniania uśmiechów i pozdrawiania się wzajemnie przez klientów za pośrednictwem portalu, a za jakiś czas, gdy świat pójdzie do przodu, możliwe stanie się fizyczne przechodzenie przez portale ze sklepu do sklepu? Wtedy dopiero niewierni mężowie i żony naprawdę będą musieli mieć się na baczności!

***

Powyższy felieton w pierwszej kolejności opublikowany został w nr 3/2025 magazynu "Wiadomości Handlowe". Zostań naszym prenumeratorem.

image

Nowy numer "Wiadomości Handlowych" już dostępny! W środku: Magre/E.Leclerc; zielony handel, przyszłość hipermarketów, ukraińscy detaliści [SPIS TREŚCI]

17.06.2025 / 11:43
StoryEditor
EDI w handlu – jakie procesy można zoptymalizować?
EDI w handlu – jakie procesy można zoptymalizować

– Dzięki wdrożeniu elektronicznej wymiany dokumentów (EDI) jeden z producentów słodyczy zaoszczędził kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie – mówi ekspert Editel Polska. Jakie procesy można zoptymalizować w handlu dzięki EDI? Jakie korzyści maja z tego firmy handlowe?

W artykule przeczytasz:

  • EDI bardziej elastyczne i precyzyjne niż systemy do fakturowania
  • EDI wysyła alerty o konieczności zamówienia. Kupiec ma więcej czasu na analizę ryn...
Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

12.06.2025 / 09:33
StoryEditor
Pepco sprzedało 800 sklepów za symboliczne 5 złotych! Czy sprzeda także sieć Dealz w Polsce?
Dyskont sieci Pounland (fot. Shutterstock)

Grupa Pepco, prowadząca dyskonty odzieżowe, poinformowała o finalizacji umów dotyczących sprzedaży Grupy Poundland na rzecz Gordon Brothers. Udziały zostały sprzedane za symboliczną kwotę. Pepco chce skoncentrować się na własnym biznesie, o wyższym wzroście i większej marży. W średnim okresie rozważane jest odłączenie Dealz Poland.

Pepco, Poundland, Dealz - ruch na rynku dyskontów przemysłowych

W tekście piszemy o tym:

  • Jaka firma kupiła sieć Poundland od Grupy Pepco i za ile?
  • Dlaczego Pepco mus...
Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

25. czerwiec 2025 10:07