25.06.2025 / 10:06
StoryEditor

Kto to poskleja? [FELIETON]

Biedronka i Lidl skleją społeczeństwo podzielone przez polityków? (fot. Jeronimo Martins; Adam Bartosik/Shutterstock)

W drugiej turze wyborów na handlową głowę kraju połowa Polski zagłosowała swoimi portfelami na Biedronkę, a druga połowa na Lidla. Czy da się nas jeszcze skleić w jedno społeczeństwo? Jest na to prosty sposób.

Z pomocą przychodzi sieć Silpo, która do sklepów we Lwowie i Kijowie wstawiła "portale". To nietypowe lustra, które pozwalają nie tyle przyjrzeć się samemu sobie, ile podejrzeć, co dzieje się w innym miejscu – w tym wypadku w drugim sklepie. Transmisja wideo odbywa się oczywiście w czasie rzeczywistym, można zatem zrobić głupią minę do klienta robiącego zakupy w innym mieście, albo po prostu się do niego uśmiechnąć i tym samym poprawić mu humor.

A gdyby tak przenieść to na polskie podwórko i zaangażować do podobnej akcji nie jedną sieć handlową, lecz dwie – Lidla i Biedronkę? Taki portal między sklepami konkurencyjnych detalistów to prosty sposób na poznanie się z głosującymi (portfelami) inaczej, zbudowanie pierwszych mostów i, w dłuższej perspektywie, odbudowę wzajemnego zaufania. A może i początek czegoś większego, np. przyjaźni?

Takie lustra-portale już zresztą w Polsce są, choć jeszcze nie w sklepach. Jedno z nich stanęło w Lublinie na placu Litewskim i pozwala na podglądanie tego, co obecnie dzieje się w Wilnie. Naturalnie w stolicy Litwy pojawiła się analogiczna instalacja, pozwalająca zerkać na mieszkańców lub turystów spacerujących po Lublinie. Pomysł spotkał się z na tyle ciepłym przyjęciem w Polsce, że z czasem uruchomiono – rotacyjnie – kolejne portale: między Lublinem i Dublinem oraz między Lublinem i Nowym Jorkiem.

Zanim takie rozwiązanie zostanie spopularyzowane w handlu detalicznym, trzeba je będzie należycie przetestować, a także... ostrzec klientów. Przekonał się o tym pewien mężczyzna, który nieroztropnie wybrał się do sklepu Silpo we Lwowie z kochanką. Była to dla niego dość pechowa wycieczka, w tym samym czasie bowiem żona mężczyzny była na zakupach w supermarkecie w Kijowie i, jak już się z pewnością domyślacie, obserwowała swojego lubego przez portal. Ciekawe, jak potoczy się dalej ta historia i czy ktoś z Silpo będzie zeznawał na sprawie rozwodowej...

Powyższy przykład potwierdza, że każda nowa technologia rodzi nowe rodzaje zagrożeń dla człowieka, w tym wypadku wręcz może prowadzić do rozpadu rodzin. Można chyba jednak w ciemno założyć, że Biedronka i Lidl znalazłyby sposób na to, by poprzez wspólnie postawione portale częściej łączyć ludzi, niż ich dzielić, a tym samym przyczynić się do wygaszenia bezsensownej, ciągnącej się od lat wojny polsko-polskiej.

Kto wie, być może zacznie się od banalnego wymieniania uśmiechów i pozdrawiania się wzajemnie przez klientów za pośrednictwem portalu, a za jakiś czas, gdy świat pójdzie do przodu, możliwe stanie się fizyczne przechodzenie przez portale ze sklepu do sklepu? Wtedy dopiero niewierni mężowie i żony naprawdę będą musieli mieć się na baczności!

***

Powyższy felieton w pierwszej kolejności opublikowany został w nr 3/2025 magazynu "Wiadomości Handlowe". Zostań naszym prenumeratorem.

image

Nowy numer "Wiadomości Handlowych" już dostępny! W środku: Magre/E.Leclerc; zielony handel, przyszłość hipermarketów, ukraińscy detaliści [SPIS TREŚCI]

06.10.2025 / 13:06
StoryEditor
Lidl Polska stawia na zieloną energię i bioróżnorodność. Jak sieć chce osiągnąć zerową emisję do 2050 roku?
Sklep sieci Lidl (fot. Shutterstock)

Zmiany klimatyczne i utrata różnorodności biologicznej to jedne z największych wyzwań współczesnego świata. Lidl Polska prezentuje kompleksowy raport dotyczący swoich działań na rzecz środowiska, obejmujący lata 2023–2024. Jakie kroki podejmuje sieć, by ograniczyć emisję gazów cieplarnianych i wspierać ochronę ekosystemów?

W najnowszym raporcie zrównoważonego rozwoju Lidl Polska przedstawił kierunek swoich działań środowiskowych oraz długofalową strategię klimatyczną. Sieć dąży do osiągnięcia zero...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

03.10.2025 / 01:36
StoryEditor
Super-Pharm i Glovo łączą siły. Dostawa szczoteczki do zębów, szamponu i perfum w mniej niż 30 min.
Glovo (materiały prasowe)

Super-Pharm rozpoczął współpracę z Glovo. Klienci w 30 miastach mogą zamawiać kosmetyki, dermokosmetyki, perfumy i produkty drogeryjne z ekspresową dostawą do domu, nawet w mniej niż 30 minut.

Super-Pharm pierwszą siecią drogerii z ekspresową dostawą w Polsce

Od września oferta drogerii Super-Pharm jest dostępna w aplikacji Glovo. To oznacza, że klienci w całej P...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

14. październik 2025 06:35