25.06.2025 / 09:47
StoryEditor

Nie karmić potwora [FELIETON]

Wygrana Karola Nawrockiego uruchamia nową dynamikę - nie tylko polityczną (fot. Magda Wygralak/Shutterstock)

Kiedyś usłyszałem historię o karmieniu potwora, który rósł, żywiąc się strachem, kłótniami i problemami otaczających go ludzi. Gdy jednak mądry król zaproponował potworowi herbatkę i rozmowę, ten zaczął się kurczyć, aby ostatecznie zniknąć.

Morał był prosty: problemy znikają, gdy potrafisz o nich rozmawiać. Przytaczam tę opowiastkę ze względu na sytuację, w jakiej znalazł się obecny rząd po wyborach prezydenckich. Potwór, o którym wspomniałem, nie pojawił się jednak w Pałacu Prezydenckim, lecz w Kancelarii Premiera. Siedzi tam już od dłuższego czasu, ale dopiero teraz pojawiły się doskonałe warunki, aby mógł się karmić nie tylko konfliktami, lecz także nieprzemyślanymi i pochopnymi decyzjami.

Wygrana Karola Nawrockiego i – co jeszcze bardziej istotne – przegrana Rafała Trzaskowskiego mogą mieć fatalne konsekwencje dla sektora FMCG. Wynik wyborów będzie determinować przyszłą politykę gospodarczą obecnej koalicji rządzącej. Utrzymanie się przy władzy oraz ewentualne starania o zwycięstwo w kolejnych wyborach – przy tak wysokim deficycie budżetowym i tak niskim poparciu społecznym – będą miały wysoką cenę, którą ktoś będzie musiał zapłacić. Obawiam się, że mogą to być m.in. firmy związane z handlem i dystrybucją oraz przemysłem spożywczym. Prawdziwy problem zacznie się, gdy rząd zamiast rozmawiać, będzie podejmował decyzje na ślepo, bez konsultacji. A w jego sytuacji jest to prawdopodobne. Oczywiście może się okazać, że rządzący wzniosą się na wyżyny skutecznego zarządzania państwem i sprawią, że obywatele poczują realne zmiany w obszarze zdrowia, edukacji czy administracji. Moim zdaniem jednak bez kupowania się nie obejdzie.

Pierwsze sygnały pojawiły się jeszcze przed drugą turą wyborów prezydenckich. Resort finansów postanowił ruszyć z konsultacjami dotyczącymi podatku od sprzedaży detalicznej, który płacą obecnie największe sieci handlowe. Danina płacona jest przez ok. 230 podmiotów. Podatek wprowadzony pięć lat temu przez rząd PiS ma w tym roku zasilić budżet kwotą niemal 5 mld zł. Resort chce się dowiedzieć, jak danina się sprawdziła i jakich zmian wymagałaby w przyszłości, aby lepiej spełniać swoje zadanie. Pole do zmian jest szerokie. Podatku handlowego nie płacą największe firmy e-commerce (w tym zagraniczni giganci handlowi i technologiczni). O swoją sytuację powinny zacząć drżeć również największe sieci franczyzowe, a także sieci elektromarketów, które działają w specyficznym modelu biznesowym, gdzie każdy sklep to indywidualna spółka, która nie podpadała dotychczas pod podatek. To kuszące dla resortu finansów, który będzie w stanie zebrać z rynku dodatkowe, dajmy na to, 2 mld zł. Pytanie, czy rząd w ogóle znajdzie rozwiązanie, które pozwoli opodatkować podmioty, które nie działają pod jednym NIP-em, ale pod wspólnym szyldem? To nie wszystko. Pamiętajmy o podatku cukrowym. Rozszerzenie opłaty cukrowej poza napoje, np. na sektor słodyczowy i przekąskowy, część napojów mlecznych i kawowych oraz produkty śniadaniowe, może wkrótce trafić na stół. Kolejny obszar kuszący dla ministerstwa to sektor restauracji szybkiej obsługi, popularnie zwanych fast foodami. Hasła ograniczania dostępu do śmieciowego jedzenia i walki o zdrowie obywateli, odciążenia ochrony zdrowia to świetny pretekst.

Wygrana Karola Nawrockiego uruchamia nową dynamikę nie tylko polityczną, ale także gospodarczo-społeczną, która może odbić się czkawką krajowym i zagranicznym przedsiębiorcom. Rząd musi pamiętać, że nie rozmawiając z przedsiębiorcami o planowanych zmianach, zamiast rozwiązywać problemy, będzie je mnożył, zwiększając ich frustrację, a tym samym dokarmiając potwora, który go w końcu pożre.

PS. Obawiam się także wydłużających się kolejek wściekłych przedsiębiorców do Pałacu Prezydenckiego z prośbą o weto.

***

Powyższy artykuł w pierwszej kolejności opublikowany został w nr 3/2025 magazynu "Wiadomości Handlowe". Zostań naszym prenumeratorem.

image

Nowy numer "Wiadomości Handlowych" już dostępny! W środku: Magre/E.Leclerc; zielony handel, przyszłość hipermarketów, ukraińscy detaliści [SPIS TREŚCI]

23.06.2025 / 21:06
StoryEditor
Dino z kluczową umową dla przyszłości firmy. Pozwoli ona utrzymać wysokie tempo rozwoju sieci w kolejnych latach
Na zdj. sklep Dino we Wrocławiu (fot. daily_creativity/Shutterstock)

Dino Polska podpisała umowę, która ma fundamentalne znaczenie dla jej przyszłego rozwoju i utrzymania wysokiego tempa ekspansji sieci supermarketów w kolejnych latach. Ta strategiczna decyzja, podjęta przez zarząd Dino Polska, gwarantuje kontynuację sprawdzonego modelu rozwojowego firmy.

Aneks do umowy podpisany 23 czerwca br. przez Dino Polska z firmą Krot Invest (specjalizującą się w generalnym wykonawstwie), wydłuża termin obowiązywania pierwotnej umowy ramow...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

11.06.2025 / 15:06
StoryEditor
Babak, czyli Żabka-bis. Polak rozwija nową sieć sklepów spożywczych w Ukrainie [NASZ NEWS]
Sklep sieci Babak we Lwowie

W Ukrainie ruszyły pierwsze sklepy convenience Babak. To projekt, który powinien zainteresować polskich Czytelników, bowiem jednym ze współwłaścicieli sieci jest Polak związany przez lata z Lidlem, Biedronką i Żabką.

Pierwsze dwa sklepy Babak działają już we Lwowie. To dopiero wczesny etap rozwoju marki (placówki ruszyły w 2025 r.), ale z nieoficjalnych informacji portalu wiad...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

25. czerwiec 2025 09:48