10.12.2025 / 16:17
StoryEditor

Menedżer bardzo kulturalny. Bartłomiej Morzycki przedstawia swoje rekomendacje

Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie (fot. mat. prasowe)

W ramach tego cyklu menedżerowie ze świata handlu i FMCG polecają naszym Czytelnikom przede wszystkim książki, ale też inne dobra kultury, które zrobiły na nich wrażenie, skłoniły do refleksji, sprawiły, że lepiej radzą sobie z wyzwaniami. Tym razem swoje rekomendacje przedstawił Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.

Z przyjemnością podzielę się z Państwem kilkoma rekomendacjami pozycji, które w szczególny sposób zapadły mi w pamięć w ostatnim czasie.

Spośród książek postanowiłem wybrać dwie – jedną odnoszącą się do czasów bezpowrotnie minionych, a drugą odwołującą się (oby nie!) do przyszłości.

„Ruda Kejla”, Isaac Bashevis Singer

To napisana w lekkim stylu powieść noblisty Isaaca Bashevisa Singera, w przekładzie Krzysztofa Modelskiego, powstała jako całość złożona z cyklu opowiadań publikowanych pierwotnie na łamach nowojorskiego czasopisma „Forwerts”. W sposób niesłychanie barwny i wciągający przenosi czytelnika do przedwojennej Warszawy, a następnie Nowego Jorku, gdzie poprzez życiowe perypetie tytułowej bohaterki poznajemy żydowski półświatek i przenosimy się do minionej epoki, między innymi na ulicę Krochmalną na warszawskiej Woli, która dziś jednak w niczym już nie przypomina tamtego miejsca rozsławionego przez Singera. Ale od czego jest wyobraźnia pozwalająca przenieść się choć na chwilę w odległe lata i poczuć tamten niepowtarzalny klimat.

„Pieśń prorocza”, Paul Lynch

O ile czytając „Rudą Kejlę” niejednokrotnie się uśmiechniemy, o tyle już przy lekturze drugiej poleconej przeze mnie pozycji raczej do śmiechu nikomu nie będzie. „Pieśń prorocza” autorstwa Irlandczyka Paula Lyncha to mroczna i przerażająca wizja społeczeństwa pogrążającego się w systemie totalitarnym, w którym za fasadą obiektywnie uzasadnionego interesu bezpieczeństwa państwa i potrzebą utrzymania jedności kryje się postępująca kontrola społeczeństwa i eliminacja wewnętrznych „wrogów”. To budzący trwogę opis bezsilności jednostki w starciu z „wolą większości” lub może jej uzurpacją? Klimat porównywalny z „Procesem” Kafki, o tyle bardziej przemawiający do wyobraźni, że osadzony w realiach współczesności, gdzie na co dzień jesteśmy świadkami, jak bardzo historia potrafi zatoczyć koło, nie dając pewności, że nawet najmroczniejsze demony znów się nie przebudzą. Pewnie każdy miał kiedyś taki sen, po którym budząc się, odczuwał ulgę, że wszystko się jedynie przyśniło. „Pieśń prorocza” przynosi podobne doznania. Uff! To tylko fikcja literacka – chciałoby się pomyśleć, gdyby nie uporczywie powracająca do głowy myśl, że wizja ta nie jest daleka od tego, co rzeczywiście może się kiedyś wydarzyć.

image

Efektywnie, odważnie, inteligentnie. Weź udział w kongresie Retail Trends 2026!

I jeszcze rekomendacja dla wszystkich, którzy mieliby ochotę wybrać się do Krakowa (albo tam mieszkają). Niemal za każdym razem, gdy jestem w tym wspaniałym mieście, staram się zajrzeć do księgarni Lokator przy ulicy Mostowej. To firmowa księgarnia znanego krakowskiego wydawnictwa pod tą samą nazwą, ale też miejsce wyjątkowe, gdzie można na chwilę usiąść, wypić np. kawę (piwa brak!) i w spokoju przejrzeć nowości wydawnicze. Ostrzegam tylko, że nie sposób nie wyjść z kilkoma pozycjami, zwłaszcza że obsługa potrafi profesjonalnie znaleźć odpowiednią pozycję dla każdego.

„Botticelli”, Paweł Świątek

Z atrakcji kulturalnych Krakowa z pewnością wart polecenia jest Teatr im. Juliusza Słowackiego, wystawiający na kilku scenach w mieście. Ostatnim razem byłem na sztuce „Botticelli” autorstwa Jordana Tannahilla w reżyserii Pawła Świątka. Przenosimy się do Florencji czasów Medyceuszy i jesteśmy świadkami kulisów powstawania wybitnego obrazu Sandra Botticellego „Narodziny Wenus”, ale nie spodziewajmy się, że jest to sztuka teatralna wyłącznie o tematyce malarskiej… Pomysłowe i zabawne jest modne ostatnio m.in. dzięki serialowi „1670” przeniesienie na grunt historyczny obecnej codzienności i całkowicie współczesnych realiów społecznych, technologicznych jak i obyczajowych. Okazuje się jednak, że nawet ze smartfonem w ręku. Mistrzem Sandro targają te same emocje i namiętności, które pomimo upływu stuleci nadal są ważne i aktualne. Gorąco polecam!

***

Powyższy artykuł w pierwszej kolejności opublikowany został w nr 6/2025 magazynu "Wiadomości Handlowe". Zostań naszym prenumeratorem.

image

Nowy numer "Wiadomości Handlowych" już dostępny! W środku: Piotrowska-Oliwa, Kopania, budowanie marki, przyszłość handlu [SPIS TREŚCI]

29.11.2025 / 13:06
StoryEditor
TOP10 wiadomości tygodnia: Carrefour, Dino, Eurocash, Żabka, Auchan, Delikatesy Centrum, Aldi
Ostatni tydzień listopada przyniósł wiele istotnych wydarzeń w handlu (fot. fot. Shutterstock/materiały prasowe)

Państwo zabiega o przejęcie sieci Carrefour. Dino otwiera sklep nr 3000, a Aldi sklep nr 400. Eurocash podaje wyniki. Auchan decyduje się na zaskakujący ruch. Żabka odzyskuje nadpłacony podatek i ma apetyt na więcej. Do Polski wchodzi nowa sieć, a co z inflacją? Zobacz zestawienie najważniejszych wydarzeń mijającego tygodnia w handlu i branży FMCG.

1. Minister Krajewski oficjalnie chce kupić sklepy Carrefoura. Powstanie państwowy gigant?

Minister rolnictwa oficjalnie już zabiega, aby Krajowa Grupa Spożywcza przejęła 75...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

10.12.2025 / 14:44
StoryEditor
Jakie napoje wybierają młodzi konsumenci? Ich wybory mogą zaskoczyć
(fot. Shutterstock)

Zwyczaje napojowe młodzieży od lat budzą zainteresowanie nie tylko rodziców, lecz także branzę handlową. Najnowsze wyniki Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna pokazują, że preferencje nastolatków nie zawsze idą w parze z ich codziennymi wyborami. Co sprawia, że to, co lubiane, nie zawsze znajduje odzwierciedlenie w praktyce?

Listopadowe badanie z 2025 r. objęło młodzież w wieku 13-17 lat i miało na celu ustalenie, po jakie napoje nastolatkowie sięgają najchętniej oraz jakie piją najczęściej. Wyniki ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

10. grudzień 2025 16:18