01.07.2024 / 11:33
StoryEditor

Marian Owerko, założyciel i szef rady nadzorczej FoodWell: Wierzę w niewidzialną rękę rynku, która określi udziały marek własnych w ofercie sklepów

Marian Owerko, założyciel i przewodniczący rady nadzorczej FoodWell (dawniej Bakalland) podczas firesidechatu ”Półka przyszłości. Private brands rosną w siłę. Scenariusze dla A i B brands” na kongresie Retail Trends 2024 (fot. Wiadomości Handlowe)
– Jestem spokojny o przyszłość A brands – stwierdził Marian Owerko na kongresie Retail Trends 2024. Założyciel i przewodniczący rady nadzorczej FoodWell (dawniej Bakalland) wyraził natomiast duże zaniepokojenie o los marek B. Marian Owerko jednoznacznie wypowiedział się także w kwestii rozważanych przez rząd prób odgórnego określenia maksymalnego udziału marek własnych w ofercie sklepów.

Marian Owerko, założyciel i przewodniczący rady nadzorczej FoodWell (dawniej Bakalland), w trakcie kongresu Retail Trends 2024 przyznał, że jest spokojny o przyszłość marki Bakalland, podobnie jak wszystkich innych A brands. Stoją za nim bowiem lata inwestycji, które owocują tym, że są to brandy rozpoznawalne i kochane przez klientów.

Dodatkowo producenci takich marek, poza tym, że gwarantują im wysoką jakość, co jest rzeczą oczywistą, są również w stanie je rozwijać, reagując na szybko zmieniające się potrzeby konsumentów m.in. w zakresie smaku, opakowań czy zastosowań. Co istotne, dysponują też wiedzą na temat rynku i poszczególnych podkategorii, której pozyskanie, a przede wszystkim przeanalizowanie i zrozumienie wiąże się ze odpowiednią strukturą i wydatkami.

Co dalej z drugoligowymi markami producenckimi?

O los marek B, a w szczególności C i D jestem niespokojny – stwierdził Marian Owerko, wyjaśniając, że jego niepokój wynika przede wszystkim z tego, że percepcja klientów jest ograniczona, ale też z doświadczenia. – Działam na rynku od 33 lat i widziałem kilkaset marek C i D, które już nie istnieją. To jest kwestia ewolucji – argumentował.

Założyciel spółki FoodWell, podkreślił, że wraz z rosnącym optymizmem konsumenckim marki producenckie będą zyskiwały na znaczeniu. Obronią się także silne marki własne, czyli te mocno wspierane marketingowo, które – dzięki inwestycjom w ich rozpoznawalność – stały się już markami w pełnym tego słowa znaczeniu. Sytuacja private labels poza kanałem dyskontów to inna kwestia. 

Pójście drogą dyskontów nie zawsze się sprawdza

– Z ostatnich badań wynika, że marki własne w super- i hipermarketach, które idąc za przykładem dyskontów, oddały im bardzo dużo miejsca na sklepowych półkach, nie zyskują udziałów rynkowych. Notują one – jak to mówią Amerykanie – ujemny wzrost – podkreślił Marian Owerko. Dodał, że aktualnie mamy czas, w którym sieci hiper- i supermarketów zaczynają zauważać, że ich marki nie uzyskały takiej pozycji, jak to było zakładane, a ograniczenie przestrzeni markom producenckim skutkowało spadkiem ich sprzedaży. Ten spadek ograniczył zyski sieciom hiper- i supermarketów, a nie przeniósł do nich klientów z dyskontów.

Czy udziały marek własnych w ofercie sklepów trzeba odgórnie ograniczyć? 

Zapytany o to czy rynkowi, w tym głównie mniejszym producentom i posiadaczom B i C brands, potrzebne są odgórne regulacje w zakresie maksymalnego udziału marek własnych w ofercie sklepów, nad której wprowadzeniem zastanawia się obecny rząd, Marian Owerko przyznał, że w jego ocenie takie przepisy mogłyby się okazać równie martwe jak te zawarte w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Twórca spółki FoodWell przyznał, że zostawiłby tę kwestię niewidzialnej ręce rynku, w którą wierzy, podobnie jak w logikę, i kompetencje ludzi zarządzających zarówno firmami producenckimi, jak i sieciami handlowymi.

– Jeśli strony zaangażowane w gigantyczny biznes FMCG warty za chwilę prawie 300 mld zł uznają, że warto iść w kierunku marek własnych, rozwijać je, a producenci nie będą ich traktować jako rozwiązania na chwilę, "wypełniacza logistycznego”, "wypełniacza mocy produkcyjnych”, to inwestycje tego typu zaczną być też inaczej postrzegane przez otoczenie rynkowe – przekonywał.

W tym wszystkim potrzebna jest jednak czujność i wiedza, bo postawienie na private labels nie zawsze jest bezpieczne. – Producenci mają tego świadomość i odpowiednio na to reagują, bo dbają o swój biznes. Podobnie jest z sieciami handlowymi, które także budują swoją pozycję w oparciu o szybko aktualizowaną wiedzę o rynku, bo tego po prostu nie da zrobić w oderwaniu od rzeczywistości – podsumował.

***

Uwaga! Chcesz wziąć udział w przyszłorocznej edycji kongresu? Rejestracja First Minute na Retail Trends 2025 już ruszyła.

image
Partnerzy kongresu Retail Trends 2024
FOTO: fot. Wiadomoscihandlowe.pl

 

14.10.2024 / 09:15
StoryEditor
Paweł Surówka, prezes Eurocash: Nasza grupa zakupowa stworzy na rynku nowe reguły gry. Dotychczas dyskonty mogły skuteczniej negocjować z producentami
Paweł Surówka, prezes Eurocash, Eurocash

Jedną z różnic pomiędzy handlem niezależnym a sieciami, takimi jak dyskonty Dino czy Żabka, jest poziom promocji w sklepach – mówi Paweł Surówka, prezes Eurocash, i zapowiada, że właśnie to ma zmienić grupa zakupowa. Pierwsze efekty już na święta.

Sklepy należące do ekosystemu Grupy Eurocash w liczbie ponad 15 tysięcy stanowią istotną część polskiego rynku detalicznego, sprzedają znaczną część wolumenu produktów, a były w...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 91% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21.10.2024 / 14:52
StoryEditor
Badanie: supermarkety toną w plastiku, nadmiar opakowań z tworzyw sztucznych dotyczy blisko połowy produktów spożywczych
Eksperci przyznają, że system kaucji za butelki nieco ograniczył zużycie tworzyw sztucznych w przypadku napojów / fot. Shutterstock

Aż 48 proc. produktów w niemieckich supermarketach jest bez potrzeby pakowana w plastik. Najczęściej dzieje się tak w przypadku mięsa oraz ryb - wynika z badania, przeprowadzonego przez brytyjskiego producenta opakowań DS Smith.

Aż 48 proc. produktów w niemieckich supermarketach jest niepotrzebnie pakowana w plastik. Najczęściej dzieje się tak w przypadku mięsa, ryb oraz napojów bezalkoholowych - wynika...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

23. październik 2024 02:00