Oświadczam, że mam ukończone 18 lat i chcę zobaczyć ten artykuł.

10.10.2024 / 14:13
StoryEditor

Ile wyniesie akcyza w cenie pół litra wódki w 2025 r.? Jest zapowiedź wiceministra finansów

Akcyza na alkohol pójdzie w górę (fot. Shutterstock)

Wiceminister finansów Marcin Łoboda poinformował w czwartek, że w 2025 r. akcyza w cenie pół litra wódki wyniesie 16 zł. Dla porówniania, w tym roku jest to 15,22 zł. A co z kolejnymi latami?

Marcin Łoboda wskazał, że do 2027 r. podatek akcyzowy będzie zwiększany co roku o 5 proc. Zapewnił też, że będzie to "z całą pewnością" realizowane przez Radę Ministrów.

Posłanka Lewicy pyta o alkohol

Odpowiadając na pytanie posłanki Joanny Wichy z Lewicy o możliwą reakcję rządu na zbyt niską cenę alkoholu w Polsce, wiceminister finansów podkreślił, że napoje alkoholowe są objęte tzw. mapą drogową do 2027 r.

"Mamy wyznaczoną roadmapę akcyzową, która wprost wskazuje, jakie stawki alkoholu, nie tylko etylowego, ale również wszelkiego rodzaju wyroby pośrednie czy piwo, gdzie ta skala wzrostu corocznego jest na poziomie 5 proc."

Łoboda podkreślł, że "jeżeli chodzi o pół litra wódki 40-procentowej, bo tam jest stawka kwotowa (...), na dzień dzisiejszy w butelce (...) półlitrowej to jest 15,22 zł w 2024 r. W 2025 r. to już będzie 16 zł".

Pytany o ewentualne wprowadzenie minimalnej ceny na jednostkę etanolu, przedstawiciel Ministerstwa Finansów odparł, iż "Trzeba zauważyć, że żadne państwo członkowskie nie stosuje takiego mechanizmu regulacyjnego".

O cenie na półce decydują przedsiębiorcy

Łoboda zapewnił też, że rząd nie ma bezpośredniego wpływu na cenę alkoholu w sklepach. Podkreślił, że ceny ustalane są indywidualnie przez przedsiębiorców.

CZYTAJ TAKŻE: Znamy założenia zmian w ustawie o wychowaniu w trzeźwości. Zakaz sprzedaży alkoholu przez internet i w innej postaci niż płynna. „Alkohol jest zbyt tani”

13.11.2025 / 13:36
StoryEditor
Lidl rusza z kampanią świąteczną 2025 i promuje dietę planetarną oraz kuchnię roślinną
Lidl Polska rozpoczął świąteczną kampanię pod hasłem ”Opłaca się świętować każdego dnia”, która jest częścią globalnej strategii ”Lidl. To się opłaca.”

Lidl Polska rozpoczął świąteczną kampanię pod hasłem „Opłaca się świętować każdego dnia”, która jest częścią globalnej strategii „Lidl. To się opłaca.” Tegoroczna akcja nie ogranicza się jedynie do promocji świątecznych ofert - to manifest marki, łączący emocje, zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczną. Lidl chce pokazać, że radość, wdzięczność i troska o innych mogą towarzyszyć nam każdego dnia, nie tylko w grudniu.

W Lidlu święta trwają cały rok

Nowa świąteczna kampania Lidla, to wezwanie do tego, by "duch Bożego Narodzenia trwał przez cały rok". Marka pokazuje, że codzienne wybory ko...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

09.11.2025 / 12:05
StoryEditor
Ile Kaufland wyciąga z lady z produktami świeżymi? Kwota idzie w miliardy złotych
Lada z produktami świeżymi to jeden z kluczowych działów sieci Kaufland - odpowiada za blisko 10 proc. obrotu, co daje ok. 1,3 mld zł rocznie

Co czwarty klient Kauflandu w swoim koszyku zakupowym umieszcza produkty ze świeżej lady. Już 10 proc. obrotu sieci to właśnie produkty z tego segmentu.

We wrześniu Kaufland pokazał nową odsłonę kampanii „Kaufland jest fresz”, która w lekki i humorystyczny sposób odpowiada na pytanie: „Dlaczego właściwie Kaufland jest fresz?”. M...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

16. listopad 2025 23:11