02.10.2016/18:24

Ekonomia współpracy drastycznie zmienia model konsumpcji

Ekonomia współpracy dotyczy niemalże każdej branży, a szczególnie duże znaczenie ma w branżach konsumenckich. W raporcie „Ekonomia współpracy w Polsce 2016”, zebrano w jednym miejscu koncepcje związane z rozwojem ekonomii współpracy w ramach sektora dóbr konsumpcyjnych. Łączą je istotne, podobne mechanizmy i modele biznesowe, na których warto się skupić.

Podstawą do zrozumienia tego rynku, a tym bardziej jego potencjału jest poznanie obecnego stanu konsumpcji w społeczeństwach krajów rozwiniętych. W przeciętnych amerykańskim domu znajdziemy 300,000 przedmiotów, przeciętna amerykanka posiada 30 kompletów ubrań, a przeciętny 10-letni Brytyjczyk posiada 238 zabawek. Całościowo amerykanie konsumują dwa razy więcej niż 50 lat temu i wydają 1,2 mld USD rocznie na tzw. dobra niekonieczne (nonessental).

Warto mieć też na uwadze, że osobista konsumpcja odpowiada za 68% PKB w Stanach Zjednoczonych i mniej więcej tyle samo na świecie. Ekonomia współpracy drastycznie zmienia model konsumpcji. Zamiast posiadać, można mieć dostęp do dokładnie tych samych, a nawet większej ilości rzeczy kiedy akurat ich potrzebujemy. Dzięki temu te same przedmioty mogą być wykorzystywane znacznie efektywniej.

Warto mieć na uwadze, ile z tych rzeczy jest używanych bardzo rzadko. „Klasycznym” przykładem może być wiertarka udarowa, która jest kiedykolwiek używana przez przeciętnego Amerykanina między 6, a 20 minut, podczas gdy prawie połowa Amerykanów ją posiada.

Warto samemu zastanowić się jak cała masa, żeby nie powiedzieć zdecydowana większość posiadanych przez nas rzeczy jest używana przez 1%, a nawet 0,01% czasu kiedy je posiadamy. Wszystko dlatego, że kiedyś „akurat” jej potrzebowaliśmy. Taki model nie jest niczym dziwnym. Pożyczanie rzeczy jest przede wszystkim czasochłonne i jest obarczone ryzykiem.

Ekonomia współpracy zmienia ten model i sprawia, że ludzie mogą szybciej, łatwiej i z mniejszym ryzykiem pożyczać sobie nawzajem rzeczy, które posiadają. Wszystko dzięki technologii, systemom ocen i ubezpieczeniom. Po osiągnięciu odpowiedniego „nasycenia sieci” okazuje się, że jesteśmy w stanie pożyczyć większość rzeczy, które akurat potrzebujemy.

Spektrum dostępnych produktów jest bardzo szerokie – AGD, RTV, elektronika, książki, multimedia, sport, turystyka, dom, moda, biżuteria, sztuka, produkty dziecięce, narzędzia to popularne kategorie jednak tak naprawdę nie ma limitu tego co jest dostępne. Zachęcamy do zapoznania się z przykładami.

Warto zatem przyjrzeć się jak można wszystkie te ser- wisy uporządkować. Możemy wyróżnić 4 podstawowe modele:• P2P marketplace – portale aukcyjne umożliwia- jące sprzedaż produktów własnej produkcji, lub sprzedaż używanych rzeczy (np. Allegro, eBay, Etsy, Dekoeko),• Swaptrading – wymiana barterowa dóbr. Zarówno czysty model coś-za-coś (np. Yerdle) jak i różne formy walut alternatywnych (np. Wymiennik)• P2P rental – serwisy, w których indywidualne osoby pożyczają innym to co posiadają na określony czas
Product service system – sprzedawanie przez firmę określonych funkcji produktu. Zasadniczo istnieją trzy główne typy:- zorientowany na produkt, czyli dostarczanie kompleksowej obsługi produktu, gdzie posiadanie jest po stronie klienta- zorientowany na użytek, czyli dostarczanie produktu, kiedy jest on potrzebny klientowi, a posiadanie produktu jest po stronie firmy- zorientowany na rezultaty, czyli dostarczanie finalnego pożądanego rezultatu bez względu na jego formę
Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.