28.01.2020/12:40

Handel w Polsce w XXI w. Rewolucja trwa i będzie przyspieszać [ANALIZA]

Ekspert wskazuje też na trend eko, który z jednej strony zwiększa świadomość prozdrowotną konsumentów i ich zainteresowanie żywnością organiczną, a z drugiej skłania producentów do poszukiwania eko-zamienników produktów energochłonnych, a także do poszukiwania mniej obciążających środowisko rozwiązań logistycznych – opakowań, transportu, źródeł zaopatrzenia w surowce.

Prawdopodobnie będziemy obserwowali trend premiumizacji, a więc nadawanie zwykłym produktom cech charakterystycznych dla produktów z wyższej półki. W dłuższym okresie wzrosną ceny produktów wytwarzanych metodami energochłonnymi.

– Obserwowane dziś zmiany modeli konsumpcji przyniosą jeszcze kilka ciekawych trendów. Z jednej strony będziemy mieli do czynienia z rozwojem formatów dyskontowych – zarówno online jak i offline – w innych sektorach handlu niż FMCG, takich jak moda, elektronika użytkowa czy wyposażenie mieszkania. Będą one oferować klientom ekonomiczny dostęp do produktów modnych, ale tańszych niż drogie markowe odpowiedniki. Natomiast wśród młodszych konsumentów coraz wyraźniej daje się zauważyć gotowość do rezygnacji z posiadania na rzecz użytkowania, co generować będzie takie zjawiska, jak korzystanie z subskrypcji zamiast kupowania, rozwój wypożyczalni, a także sklepów z używanymi produktami – kontynuuje Przemysław Dwojak.

Konsument „dwóch prędkości”

Ekspert jest zdania, że możemy mieć do czynienia z konsumentem „dwóch prędkości”. Linia podziału będzie definiowana przez wiek i zamożność, które są też ściśle związane z chęcią korzystania z nowych technologii.

– Część konsumentów będzie wciąż preferować lub z konieczności dokonywać głównie zakupów stacjonarnych, podczas gdy inni będą wybierać komfort i korzyści płynące z omnichannel – przenikających się światów cyfrowego i tradycyjnego. A ponieważ jednym z głównych kryteriów wyboru w Polsce jest cena, więc wszelkie narzędzia umożliwiające szybkie porównanie ofert i pozwalające na zakupy w niższej cenie będą sprzyjały rewolucji w handlu. W rezultacie może to spowodować, że koncepty profilujące się na relatywnie zamożnych, cyfrowo natywnych konsumentów mogą odbiegać jakościowo od tradycyjnego modelu obsługi klientów nieco starszych, mniej obytych technologicznie i niechętnie kupujących online. Już teraz widać taką linię podziału – media handlowe koncentrują się na nowinkach technologicznych w zakresie handlu online, tymczasem 15 milionów Polaków wciąż nie kupuje w Internecie – podsumowuje Przemysław Dwojak z GfK.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.