12.05.2017/09:28

Hurtownie nakręcają rozwój sieci franczyzowych

​​​​​​​Rynek hurtowy, podobnie jak detaliczny w latach dziewięćdziesiątych XX wieku był bardzo mocno rozdrobniony. Operowało na nim wówczas około 10 tys. podmiotów. Na początku 2016 roku działało około 3 tys. hurtowni – w większości specjalizujących się w danej kategorii produktów.

Na rynku hurtowym, w niektórych kategoriach istnieje specjalizacja branżowa, szczególnie widoczna w papierosach i alkoholu, a w mniejszym stopniu w nabiale oraz w warzywach i owocach. Duże rozdrobnienie w tej części łańcucha dostaw powoduje, iż wiele mniejszych podmiotów nie posiada odpowiedniej siły zakupowej do uzyskania konkurencyjnych warunków ze strony globalnych producentów spożywczych. W wielu przypadkach, globalne koncerny warunkują możliwość rozpoczęcia współpracy od osiągnięcia określonych poziomów rocznej sprzedaży, bardzo często nieosiągalnych dla mniejszych czy nawet średniej wielkości hurtowni.

Takie małe podmioty posiadają również ograniczone możliwości wspierania sklepów niezależnych w zakresie korzyści uzyskiwanych z efektu skali. Przedsiębiorcy prowadzący małe sklepy, wybierają często współpracę z jedną lub ewentualnie kilkoma większymi hurtowniami, a przez to mogą ograniczyć ilość przyjęć  towaru zamiast otrzymywać kilka dostaw dziennie od wielu małych dostawców.

Współpraca z większymi podmiotami umożliwia małemu sklepowi, poza uzyskiwaniem efektu skali w zakresie optymalizacji logistycznej – mniejsza ilość dostaw, otrzymanie większego wsparcia marketingowego oraz przekazania budżetów marketingowych wypłacanych przez producentów spożywczych w zamian za określone działania najczęściej związane z promocją i prezentacją poszczególnych towarów w sklepie.

Na rynku detalicznym, segment franczyzowy (spożywcze sieci partnerskie lub grupy zakupowe) rozwija się głównie w formacie sklepów o mniejszej powierzchni. Najczęściej, aktywnymi podmiotami na rynku franczyzy są firmy wyspecjalizowane w działalności hurtowej.

Wśród 10 największych, pod względem liczby sklepów, sieci franczyzowych, tylko jeden podmiot nie posiada działalności hurtowej i jest typowym detalistą, pozostałe sieci to koncepty rozwijane przez grupy dystrybucji hurtowej. Głównym powodem takiej strategii jest kurczenie się bazy ich dotychczasowych  klientów –  sklepów niezależnych  – poddanych intensywnej  presji ze  strony wielkich sieci handlowych. Kolejne likwidacje sklepów niezależnych i spadki ich sprzedaży przekładały się na zmniejszającą się sprzedaż hurtowników.

Rynek hurtowy i rozwijane przez niego koncepty sklepów franczyzowych są często już nieodłączną całością. Związane  jest  to  ze  wspieraniem  najważniejszej  grupy  klientów  hurtowni  jakimi  są  sklepy  niezależne. Przedsiębiorcy prowadzący małe sklepy, otrzymują merytoryczne wsparcie w prowadzeniu biznesu, mają dostęp do wspólnych aktywności marketingowych oraz uzyskują korzyści operacyjne (optymalizacja logistyki dostaw, zmniejszenie strat itp.). Uzyskują przez to dostęp do wielu nowoczesnych rozwiązań i narzędzi, którymi operują na co dzień duże sieci detaliczne.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • alicja.kubiak@hurtum.pl 25.05.2017

    W HURTUM cenimy transparentność i jasne zasady współpracy dla uczestników rynku hurtowego.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.