03.10.2018/10:50

Najemcy handlowi urośli w siłę

- Pomijając kilka najlepszych projektów w dużych miastach, na polskim rynku handlowym mamy zdecydowanie do czynienia z rynkiem najemcy - mówi Piotr Kaszyński, partner zarządzający w firmie Cresa Polska.

- Głównym powodem takiej sytuacji jest duża liczba centrów i galerii handlowych – średnie nasycenie powierzchnią handlową tych obiektów w Polsce wynosi 275 mkw. na 1000 mieszkańców. Statystycznie plasujemy się w połowie rankingu państw Unii Europejskiej. Biorąc pod uwagę młody wiek i poziom rozwoju naszego rynku, to naprawdę wysoko - tłumaczy.

Jak zaznacza ekspert, jeszcze 10 lat temu dominującą pozycję na rynku mieli właściciele obiektów handlowych. - Rynek był młody, mieliśmy niską podaż, a najemcy stawiali swoje pierwsze kroki w negocjacjach. Sytuację najemcy zmienił rok 2008, kiedy to najemcy niechętnie podpisywali umowy. Wtedy wynajmujący poszli na dość duże ustępstwa, które w wielu sytuacjach stały się już normą. Dzisiaj sieci handlowe są w dużo lepszej sytuacji, również dlatego, że mają doświadczenie w negocjacjach albo współpracują z doradcami. Zdecydowanie najlepszą pozycję negocjacyjną mają sieci, które decydują o powodzeniu obiektu, sieci, za którymi przyjdą inni. Mam tutaj na myśli przede wszystkim operatorów spożywczych oraz wiodące grupy modowe - dodaje.

Dziś najemcy mogą liczyć np. na większą skłonność wynajmujących do negocjowania opłat eksploatacyjnych. -  Dzisiaj strony dyskutują nad tym punktem i ustalają granicę wzrostu kosztów wspólnych. Poza tym, niektórym najemcom udaje się uzyskać w umowie zapisy, które zapewniają im opcję przedłużenia umowy na warunkach nie gorszych, niż obecne. Może im się to bardzo opłacić, szczególnie, gdy sklep znajduje się w jednym z lepszych obiektów - dodaje.

- Przy dobrej znajomości rynku i swoich atutów, sieci handlowe są dzisiaj w stanie wynegocjować dziesiątki zachęt i rabatów, jak czasowy upust od czynszu, częściowe lub całkowite pokrycie kosztów aranżacji albo dodatkowe usługi promocyjno-marketingowe. Ograniczeniem jest tutaj wyłącznie kreatywność stron i ich doradców - zaznacza.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.