12.12.2016/12:47

Największe sieci handlowe radzą sobie na rynku najlepiej?! Nie wszystkie

Jak wynika z analiz DM PKO BP większość największych sieci handlowych działających na polskim rynku jest w stanie systematycznie zwiększać udziały w polskim rynku FMCG. Obecnie dzieje się to głównie kosztem mniejszych podmiotów lub poprzez działania konsolidacyjne. Pomimo spowolnienia w tempie rozwoju sieci sklepów, to nadal jeden z najefektywniejszych sposobów na zwiększenie liczby klientów, a tym samym obrotów. Widać jednocześnie, że sieci handlowe coraz mocniej stawiają na podnoszenie efektywności (z mkw.) już działających placówek.

Poniżej kilkanaście wybranych przykładów sieci handlowych działających na polskim rynku detalicznym:

Należąca do grupy Jeronimo Martins sieć Biedronka jest największym operatorem detalicznym w Polsce, który ma ponad 2700 sklepów, w ponad 1000 miejscowościach. Przychody sieci Biedronka rosną w średniorocznym tempie 11, w 2015 r. osiągnęły ponad 39 mld PLN, co stanowi blisko 15% całego rynku FMCG. Spółka generuje bardzo wysoką marże EBITDA na poziomie 6,5%, w 2015 r. wypracowała blisko 1,2 mld PLN zysku netto, co stanowiło blisko 85% wyniku całej grupy. Na koniec 2015 r. spółka miała prawie 200 mln PLN gotówki netto, a imponujący cykl konwersji gotówki pozwala finansować się spółce z kapitału obrotowego.

Brytyjskie Tesco to drugi pod względem udziału w rynku operator handlowy w Polsce (w tym lider e-grocery z 41% udziałem) firma ma 433 sklepy w formacie super- i hipermarketów. Przychody ze sprzedaży sieci Tesco kształtują się na stabilnym poziomie i w 2015 r. wyniosły ponad 12 mld PLN. Od 2013 r. spółka notuje stratę netto, która w 2015 r. wyniosła 748 mln PLN. Na koniec 2015 r. Tesco miało blisko 166 mln PLN gotówki netto.

Niemiecki Lidl zajmuje trzecie miejsce pod względem udziału w polskim rynku. Należąca do Grupy Schwarz sieć zarządza ponad 600 placówkami w naszym kraju. Przychody grupy odpowiadają 4,6% wartości całego rynku FMCG i średniorocznie rosną w tempie 15%. Ich wielkość w 2015 r. wyniosła prawie 11,7 mld PLN. W spółce marża EBITDA utrzymuje się na poziomie około 4%. Lidl na koniec 2015 r. posiadał 272 mln PLN gotówki netto. Obecnie Lidl bardzo mocno stawia na promowanie marek własnych – udział w sprzedaży marek własnych szacowany jest na około 60-70%. Ze względu na ponadprzeciętny wysoki udział marek własnych w miksie sprzedażowym, produkowanych w spółkach należących do grupy Lidla, niemożliwym jest wygenerowanie ujemnego kapitału obrotowego, ze względu na konieczność szybkiego regulowania zobowiązań.

Czwarte miejsce w zestawieniu zajmuje firma Kaufland, która zarządza w Polsce siecią ponad 200 super- i hipermarketów. Przychody spółki rosną w średniorocznym tempie 12% CAGR. W 2015 r. ich wartość zbliżyła się do 9 mld PLN, co odpowiada 3,5% wartości polskiego rynku FMCG. Grupa Kaufland krok po kroku poprawia marżę EBITDA, w 2005 r. marża wyniosła 5%. Na koniec 2015 r. dług netto spółki wyniósł blisko 1,7 mld PLN. Niezadawalający naszym zdaniem jest wskaźnik konwersji gotówki, który przy generowanych przez Kaufland wolumenach obrotów powinien być ujemny.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.