03.11.2016/06:13

Transgourmet / Selgros rzucił wyzwanie Makro. Makro podjęło rękawicę

Makro Polska rozpoczęło budowę sieci platform dystrybucyjnych, z których będą zaopatrywani klienci z sektora HoReCa. Inwestycja niemieckiego dystrybutora jest mocną odpowiedzią na strategię grupy Transgourmet – właściciela sieci hurtowni Selgros - która w połowie października 2015 r. uruchomiła magazyn w Ożarowie Mazowieckim. Centrum dystrybucyjne obsługuje firmy z sektora gastronomicznego w Warszawie i okolicach. Decyzje obu firm pokazują, że rywalizacja hurtowników z rynku tradycyjnego handlu detalicznego przenosi się na mający większy potencjał wzrostu sektor HoReCa.

Przez ostatnie lata sieci Makro Cash & Carry Polska i szwajcarski koncern Transgourmet, do którego należy obecnie sieć Selgros Cash & Carry, mocno rywalizowały o klientów w Polsce. Walczyły o niezależnych detalistów, zamówienia z biur, urzędów, czy szkół, a także o klientów z sektora HoReCa. To właśnie rynek gastronomii, cateringu i rynku hotelarskiego będzie tym obszarem, w którym obie sieci w najbliższych latach będą mocno rywalizowały. Transgourmet rzucił wyzwanie Makro, a niemiecki operator podjął rękawicę.

Dla firmy Selgros przez wiele lat foodservice był jedynie jednym z wielu segmentów klientów. Sytuacja diametralnie zmieniła się wraz z przejęciem sieci przez europejski koncern Transgourmet, specjalizujący się w dostarczaniu asortymentu spożywczego i przemysłowego sklepom, ale także z dużym doświadczeniem w obsłudze gastronomii. To dało spółce dodatkowy know-how, dostęp do dedykowanego branży HoReCa asortymentu, a także bezpieczeństwo finansowe, które pozwala firmie się rozwijać. 

Decyzja obu dystrybutorów o zwiększeniu inwestycji dedykowanych branży HoReCa miała także swoje podstawy w sytuacji na rynku handlowym (który przez długi czas napędzał sprzedaż firm hurtowych). W ciągu ostatnich kilku lat mocno spadła liczba sklepów niezależnych, wzrosły udziały tzw. handlu nowoczesnego (sieci handlowych), a także przyspieszył proces usieciowienia handlu poprzez sieci franczyzowe czy ajencyjne. Według danych Polskiej Organizacji Franczyzodawców „spośród 300 tysięcy małych sklepów blisko 1/3 tych najmniejszych, działa na zasadzie franczyzy lub ajencji.” Procesy konsolidacji i rozwoju sieci franczyzowych będą postępowały, a kurczący się „tort” sklepów niezależnych mocno ogranicza możliwości rozwoju dystrybutorów w tym obszarze.

Makro i Transgourmet nie bez powodu postawiły na branżę HoReCa. Dzisiaj hotele i restauratorzy oraz firmy cateringowe stają się dla dystrybutorów hurtowych ważniejszymi klientami, niż handel detaliczny. Według danych firmy PMR sektor HoReCa rośnie dynamicznie – w 2016 roku ma osiągnąć wartość ponad 26 mld zł, co oznaczałoby wzrost o 5 proc. rok do roku. Systematycznie rośnie liczba Polaków, którzy jedzą posiłki poza domem. A potencjał wzrostu jest wciąż duży – na hotele i restauracje wydajemy tylko 3,2 proc. domowego budżetu. Nasi południowi sąsiedzi, których będziemy według ekspertów powoli gonić, znacznie więcej – Słowacy 5,4 proc. a Czesi 8,4 proc. domowych budżetów.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.