11.08.2020/09:47

Sieci handlowe obniżają ceny. Bitwa na promocje trwa

Pierwsza połowa wakacji przyniosła obniżkę cen podstawowych towarów FMCG miesiąc do miesiąca. Za to w zestawieniu rok do roku, te same produkty były w lipcu 2019 dużo droższe niż w 2020.

Lipcowy raport Koszyka Zakupowego (sporządzony w oparciu o badanie przeprowadzane przez audytorów ASM Sales Force Agency), wykazał spadek cen przykładowego zestawu podstawowych produktów FMCG względem poprzedniego miesiąca.

Wartość uśrednionego Koszyka Zakupowego w pierwszym miesiącu wakacji była niższa niż w czerwcu o 0,85 zł, czyli wyniosła 229,01 zł (wobec 229,86 zł przed miesiącem). Najdrożej kupowaliśmy online. Odkąd w kwietniu 2020 r. padł rekord pod względem wysokości cen koszyka e-grocery, kolejne miesiące przynosiły spadki cen. W lipcu poszły one znów nieznacznie w górę (249,83 zł – to o 0,67 zł więcej niż w czerwcu br). Najwyższe ceny w sklepach stacjonarnych zmierzono w sieciach Makro, Selgros i Lidl. Najtaniej kupowaliśmy (po raz kolejny) w sieciach Auchan, Carrefour i Biedronka.

Ceny uśrednione w lipcu różniły się od czerwcowych o 0,54 proc. Szczegółowa analiza wyników natomiast wykazała, że znacząco wzrosła różnica między cenami najwyższymi i najniższymi w sklepach stacjonarnych. W czerwcu wynosiła ona 23,77 zł, a w lipcu 28,41 zł. Za to dystans e-grocery do najdroższego sklepu stacjonarnego zmniejszył się niemal o połowę miesiąc do miesiąca (11,72 zł w czerwcu, vs. 6,81 zł w lipcu 2020 r.).

Badanie koszyka zakupowego ASM SFA prowadzone jest od marca 2019 r. i obejmuje niezmiennie ten sam zestaw produktów FMCG zaspokajających paletę różnych potrzeb życiowych konsumentów. Pozwala to na porównanie cen identycznych koszyków rok do roku. 

Średnia wartość koszyka była w lipcu niższa niż przed rokiem o blisko 8 zł. Zarówno w lipcu 2019, jak i 2020 r. za zakupy dokonywane w sieci płaciliśmy najwięcej. Przed rokiem były one znacznie droższe (258,24 zł względem 249,83 zł – to ok. 3,3 proc. różnicy).

Większość sieci stacjonarnych okazała się po roku tańsza (za wyjątkiem Tesco, gdzie ceny wzrosły średnio o ok. 1 zł). Największą dynamikę cenową zaobserwować można na przykładzie Intermarche (7-procentowy spadek cen), Carrefoura (6 proc. taniej w roku bieżącym), E.Leclerc i Auchan (5,5 proc. mniej niż w 2019 r.).

Najbardziej r/r zdrożały kategorie mięsa, wędlin i ryb (o 4,12 proc.) oraz nabiału (o 1,58 proc.). Nieznacznie zdrożały także produkty tłuszczowe. Wszystkie pozostałe badane kategorie potaniały. Stabilne pozostały ceny używek i alkoholu (w bieżącym roku tańsze o niecały 1 proc.). Odczuwalnie spadły ceny produktów sypkich (-5,1 proc.) i słodyczy (-12,77 proc.).

- Pierwszy miesiąc letnich wakacji przyniósł nieznaczną obniżkę cen podstawowych produktów FMCG. Co ciekawe, zestawienie wyników badań rok do roku wykazało znaczącą różnicę cen – lipiec 2019 r. był zdecydowanie mniej łaskawy dla naszych kieszeni. Przed rokiem Polska zmagała się z dotkliwą suszą, przez co plony były rekordowo skromne (a co za tym idzie, żywność droższa). - komentuje Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.  - Dodatkowym faktorem napędzającym spadek cen jest wyjątkowo silna konkurencja na rynku. W drugiej połowie ubiegłego roku sieci handlowe o ugruntowanej już pozycji postawiły na politykę dynamicznego rozwoju organicznego, czego efektem była duża liczba nowych lokalizacji. Poza tym na polskim rynku pojawili się też nowi gracze. Walka o klienta zawsze powoduje zmiany w polityce cenowej i promocyjnej.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także