30.05.2024 / 17:27
StoryEditor

Ta sama przekąska dla psa i jego pana. Fanaberia czy przyszłość rynku pet food?

Na rynku produktów i usług dla zwierząt coraz wyraźniejszy jest trend pet humanization. Jego przejawem są m.in. przekąski przeznaczone do wspólnej konsumpcji dla psów i ich opiekunów (fot. Shutterstock)
Trend pet humanization, czyli traktowanie zwierząt domowych jak członków rodziny nabiera rozpędu. Potwierdza to ostatnia edycja targów Interzoo. Ich odkryciem okazały się przekąski, które właściciele psów mogą konsumować razem ze swoimi pupilami.

Obywające się co dwa lata w Norymberdze targi Interzoo to wydarzenie, które pokazuje najważniejsze trendy w branży zoologicznej. Ta wyraźnie zmierza w kierunku pet humanization, czyli traktowani zwierząt jak członków rodziny i przenoszenia na nie ludzkich zwyczajów np. w zakresie diety czy stylu życia. Ten trend napędza rynek produktów i usług dla zwierząt, w tym karm i przysmaków premium.

Produkty te podobnie jak artykuły spożywcze przeznaczone dla ludzi często są wzbogacane w superfoods, nie zawierają dodatków zbożowych, sztucznych konserwantów czy GMO. Są też wśród nich propozycje wegańskie.

Trend pet humanization w praktyce

Duże zainteresowanie karmą i przekąskami premium było wyraźnie widoczne w trakcie ostatniej edycji targów Interzoo. Potwierdza je Wojciech Wydro, członek zarządu w Promenade Pet Care oraz dyrektor eksportu w Petmex Company – jednej z 80 polskich firm, które prezentowały swoją ofertę na tym wydarzeniu.

– Podczas Interzoo, jednych z najbardziej znaczących targów zoologicznych na świecie, obserwowaliśmy zainteresowanie szczególnie produktami premium, m.in. karmą dla psów marki Champer Pet Care Formula z fitobiotykami (wyciągami roślinnymi, które wpływają korzystnie na mikroflorę jelitową, poprawiając odporność, kondycję skóry i sierści – red.) – relacjonuje Wojciech Wydro. I dodaje, że wśród produktów przedstawionych przez innych graczy czymś nowym i ciekawym były przekąski do wspólnej konsumpcji dla psów i ich opiekunów, wpisujące się w trend pet humanization.

Zdaniem Wojciecha Wydro do rosnących wydatków na wysokiej jakości karmę, przysmaki czy akcesoria dla zwierząt przyczynia się coraz większa świadomość ich właścicieli. – Choć konsumenci poszukują oszczędności, to jednocześnie rośnie popyt na marki premium w branży pet food. Właściciele zwierząt domowych coraz częściej postrzegają żywność, którą im podają jako lekarstwo i sposób zapobiegania chorobom. Obserwujemy, jak na przestrzeni ostatnich lat ten trend się umacnia – zauważa ekspert.

Więcej millenialsów, więcej pupili

Ogromny wpływ na zachowania klientów związane z zakupem produktów dla zwierząt mają zmiany demograficzne, w tym rosnący udział w populacji świadomych żywieniowo millenialsów, którzy do 2025 r. będą stanowić jedną trzecią opiekunów zwierząt domowych, co będzie przekładać się na wyższe wydatki.

Jak duże? Według raportu Bloomberg Intelligence Pet Economy Report, globalna wartość branży produktów dla zwierząt domowych szacowana w roku 2023 na 320 mld dolarów, w ciągu siedmiu lat (do roku 2030) osiągnie 500 mld dolarów.

Rosnący udział millenialsów w populacji ma iść w parze z coraz większą liczbą zwierząt domowych, która już teraz robi wrażenie. Według raportu FEDIAF w Europie jest około 91 mln gospodarstw domowych posiadających ok. 340 mln zwierząt domowych, w tym m.in. 127 mln kotów 104 mln psów. W Polsce według FEDIAF jest ponad 8 milionów psów i ponad 7 milionów kotów.

Polska potęgą w produkcji karmy dla psów i kotów

Wszystko to dobrze wróży producentom, dystrybutorom i sprzedawcom produktów dla zwierząt i może dodać wiatru w żagle wielu polskim firmom, które w branży pet food już teraz zajmują znaczącą pozycję. Wg danych ICT i Polskiego Instytutu Ekonomicznego Polska plasuje się obecnie na 5. miejscu listy światowych eksporterów karmy dla psów i kotów.

22.10.2025 / 15:32
StoryEditor
Dyskonty hamują! Jakie formaty sklepów napędzają rozwój marek własnych w Polsce?
Udział dyskontów w rynku marek własnych spada. Czy przestaną być liderem kategorii? (fot. Sebastian Rennack)

Przez lata to dyskonty rozdawały karty w świecie marek własnych, przyciągając konsumentów niską ceną i coraz lepszą jakością. Dziś jednak dynamika rynku zaczyna się przesuwać – i to w zaskakującym kierunku. O tym, które formaty sklepów przejmują pałeczkę w wyścigu o lojalność polskiego klienta opowiedział Michał Maksymiec, Retail Clients Director w YouGov.

Marki własne już dawno przestały być synonimem oszczędności kosztem jakości. W Polsce odpowiadają dziś za ponad 23 proc. zakupów w segmencie FMCG, co potwierdza ich silną pozycj...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

19.10.2025 / 22:08
StoryEditor
Brian Olesen, Netto: Polski rynek jest brutalny, ale potencjał ma ciągle ogromny
Brian Nyeng Olesen, dyrektor generalny Netto Polska (fot. Łukasz Rawa/wiadomoscihandlowe.pl)

Netto chce mieć 1000 sklepów w Polsce do 2028 r., a to oznacza, że w ciągu trzech lat sieć ma się powiększyć o ponad 300 nowych sklepów. Dyrektor generalny Brian Olesen podkreśla, że polski rynek detaliczny jest brutalny, ale także pełen możliwości i ma ogromny potencjał. Jego zdaniem to właściwy moment, aby skalować biznes w Polsce.

Netto stawia na Polskę jako kluczowy rynek rozwoju

Duńska sieć dyskontów Netto, należąca do koncernu Salling Group, uznała Polskę za najważniejszy kierunek ekspansji na najbli...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

30. październik 2025 23:23