04.01.2017/12:12

Globalne trendy na rynku żywności i napojów 2017 – Jedenaste: nie marnuj

Jenny Zegler, Global Food & Drink Analyst w firmie Mintel, prezentuje Kluczowe trendy dla rynku żywności i napojów na 2017 rok, wyodrębnione przez firmę Mintel na bazie obecnych preferencji i postaw konsumentów, ukierunkowanych w szczególny sposób na zdrowie, wygodę i zaufanie. Prognozy zbudowane zostały w oparciu o dyskusje w gronie ponad sześćdziesięciu globalnych analityków. Ich celem było wykreowanie unikalnej perspektywy w odniesieniu do stanu obecnego i przyszłości rynku spożywczego.

Jeśli chcesz być na bieżąco, zamów codzienny, darmowy newsletter portalu wiadomoscihandlowe.pl. Wystarczy kliknąć ten link i wpisać swój adres e-mail!

Jedenaste: nie marnuj

Eliminowanie marnotrawstwa żywności jako wyraz dbałości o pełną równowagę środowiskową.

CO PRZYNIESIE ROK 2017?

Ogromne ilości żywności i napojów marnowanych na całym świecie są siłą napędową zmian w branży spożywczej. Jak podaje Organizacja ONZ ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), mniej więcej jedna trzecia jedzenia przeznaczonego dla ludzi i produkowanego na całym świecie (około 1,3 mld ton) jest wyrzucana lub marnowana. Tylko w USA co roku wyrzuca się 133 mld funtów (czyli ponad 60 mln ton) żywności. Skala marnotrawstwa w USA skłoniła rząd do zaproponowania nowego celu, zgodnie z którym do 2030 r. ilość marnowanego jedzenia miałaby się zmniejszyć o połowę. Jednocześnie pozwoliłoby to „wykreować pokolenie Amerykanów wrażliwych na kwestię marnowania żywności”.

Świadomość konsumencka problemu marnowania żywności zwiększa się także dzięki działaniom sklepów i restauracji, które obniżają ceny produktów o przekroczonej dacie ważności lub uszkodzonych — albo w ogóle oddają je za darmo. W 2014 r. francuska sieć sklepów spożywczych Intermarché była jedną z pierwszych firm budujących świadomość kwestii marnotrawstwa poprzez wyrafinowane reklamy owoców i warzyw o kształtach odbiegających od idealnego. Jedno z haseł tej kampanii brzmiało na przykład „Brzydka marchew to piękna zupa”. Pod koniec 2015 r. sieć poszła dalej, wprowadzając limitowaną edycję ciastek, które w przeciwnym razie zostałyby wycofane ze sprzedaży ze względu na defekty estetyczne.

W ciągu ostatnich dwóch lat podobne działania podejmuje coraz więcej sklepów i restauracji, przeceniających lub oddających za darmo żywność i napoje, które w innym przypadku trafiłyby do śmieci. Sklepy spożywcze w USA, od sieci Whole Foods Market po Walmart, testują możliwości sprzedaży produktów odbiegających od doskonałości. Brytyjskie Tesco przyznało, że w 2014 r. wyrzuciło 30 tys. ton żywności nadającej się do spożycia, i ogłosiło, że wprowadza w łańcuchu dostaw zmiany, dzięki którym produkty zachowają świeżość przez dodatkowe dwa dni.

Restauracje w Holandii, Finlandii i Wielkiej Brytanii wykorzystują aplikacje umożliwiające sprzedawanie żywności, którą w momencie zamknięcia należałoby wyrzucić. Pozostałości jedzenia mogą być też wykorzystywane jako darowizna na cele charytatywne — robią to już Starbucks w USA, Marks & Spencer w Wielkiej Brytanii oraz konsorcjum dostawców działających pod nazwą dabbawalas w Mumbaju w Indiach.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.