Wyroby czekoladowe najlepiej rotują od września do Bożego Narodzenia. Szczyt sprzedaży kategoria osiąga w okresie świątecznym. Szczególne znaczenie w tym czasie mają tabliczki i...
Czekolada odporna na nastroje konsumenckie
Od 1 stycznia 2027 roku wybrane piwa i wina bezalkoholowe oraz napoje energetyzujące mogą zostać objęte podstawową, 23-proc. stawką VAT. Rząd przyjął projekt zmian, który zakłada likwidację preferencyjnego opodatkowania części napojów zawierających co najmniej 20 proc. soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego. Według szacunków Ministerstwa Finansów rozwiązanie ma zwiększyć dochody budżetu państwa o około 1,3 mld złotych rocznie.
Zmiana może mieć znaczenie dla konkurencji pomiędzy poszczególnymi kategoriami napojów. Piwo bezalkoholowe i radlery 0 proc. coraz częściej rywalizują bowiem o te same okazje zakupowe co cola, lemoniada, woda smakowa czy napoje energetyzujące.
Preferencyjny VAT zniknie
Obecnie część napojów bezalkoholowych zawierających co najmniej 20 proc. soku może korzystać z 5-proc. stawki VAT w handlu. W gastronomii dla tych produktów stosowana jest stawka 8 proc. Rząd chce podnieść ją do 23 proc.
Możliwość zwrotu butelek i puszek bezpośrednio generuje obroty handlowe. Najnowszy raport z II fali ogólnopolskiego badania PBS, zrealizowanego na zlecenie Krajowego Systemu Kaucyjnego Zwrotka, udowadnia, że system kaucyjny przestał być jedynie obciążeniem logistycznym, a stał się potężnym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej mniejszych placówek. Wygodna zbiórka staje się atutem i pozwala tradycyjnemu handlowi skutecznie zatrzymać konsumentów.

